Har en whirlpool adpu 6331 ix som larmar 6 blinkningar rätt ofta.. Och nu på slutet har det blivit värre och värre. Ibland kan den diska färdigt programmet perfekt, men nu sista veckorna har den varit ovanligt tjurig. Vet att larmet betyder att den inte får vatten. Nån som har nått bra tips? Har kollat filtren i slangen och rensat utpumpningsslangen mm.
 
A
den borde blinka mera för detaljerad funktion försök att uppfatta vad mer den blinkar

6 blink är antingen för mycket vatten eller för lite
Kan hjälpa med denna
480140102393 Contact reed , flowmeter
eller
481953028928 Hose inlet, hot, 2m

eller vad som helst
 
electroluxaren skrev:
den borde blinka mera för detaljerad funktion försök att uppfatta vad mer den blinkar

6 blink är antingen för mycket vatten eller för lite
Kan hjälpa med denna
480140102393 Contact reed , flowmeter
eller
481953028928 Hose inlet, hot, 2m

eller vad som helst
electroluxaren skrev:
den borde blinka mera för detaljerad funktion försök att uppfatta vad mer den blinkar

6 blink är antingen för mycket vatten eller för lite
Kan hjälpa med denna
480140102393 Contact reed , flowmeter
eller
481953028928 Hose inlet, hot, 2m

eller vad som helst
Okey! Tackar för svar. Den blinkar alltid 6 stycken blinkningar när den stannar.. Och piper. Maskinen är typ 10år gammal. Så ska inte kosta på några dyra delar till den. Går contact reed att mäta upp?
Jag var nästan inne på magnetventilen för vatteninloppet. Men somsagt så kan maskinen gå bra några diskar och ibland larmar den nästan direkt man startat den också.. Ofta larmar den i slutet på programmet när den tömt och ska ta in nytt vatten.
 
A
Fredrik Landby Fredrik Landby skrev:
Okey! Tackar för svar. Den blinkar alltid 6 stycken blinkningar när den stannar.. Och piper. Maskinen är typ 10år gammal. Så ska inte kosta på några dyra delar till den. Går contact reed att mäta upp?
Jag var nästan inne på magnetventilen för vatteninloppet. Men somsagt så kan maskinen gå bra några diskar och ibland larmar den nästan direkt man startat den också.. Ofta larmar den i slutet på programmet när den tömt och ska ta in nytt vatten.
maskinen delar ut felkod ur F-serien först och e-serien därpå, man måste ha båda för att veta felet
maskinen kommer ihåg de 4 senaste felen
F-koden blinkar och lämnar 2sekunders paus till E-koden som avslutas med en 5 sekunders pause så man vet var man är.
dioderna längst till vänster talar om ordningen på felen
det finns 10 E-koder (ej kod 6) så kolla igen
F:6 E:4 är tex överfyllnad
 
Så här ser maskinen ut. Det är bara dioden vid krysset(knappen) som blinkar 6 ggr. Sen blir det en paus på några sekunder. Sen blinkar den 6ggr igen. Kan man trycka på något vis för att få fram nått annat?
 
  • Inbyggnadsugn i kök, rostfritt stål, diskade koppar ovanpå, Whirlpool logotyp, stilren design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fredrik Landby Fredrik Landby skrev:
Så här ser maskinen ut. Det är bara dioden vid krysset(knappen) som blinkar 6 ggr. Sen blir det en paus på några sekunder. Sen blinkar den 6ggr igen. Kan man trycka på något vis för att få fram nått annat?
 
  • 3D-skrivare i arbete med genomskinligt plastobjekt, komplexa komponenter, teknologi, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som vet om behållaren nare till vänster ska se ut så? Ser ut som den är full med sötsur sås?
 
A
Fredrik Landby Fredrik Landby skrev:
Någon som vet om behållaren nare till vänster ska se ut så? Ser ut som den är full med sötsur sås?
det där ser jättefint ut som om maskinen ej är använd.
där de röda sladdarna sitter är flödesmätaren
så vad du kan chansa på är att byta den
 
Har resistansmätt den. Den har ingen resistans om jag mäter på den. Men om jag lägger en magnet emot så fick jag 0,4ohm tror jag det var. Man hör även ett litet klick när man närmar sig med magneten.
 
A
Fredrik Landby Fredrik Landby skrev:
Har resistansmätt den. Den har ingen resistans om jag mäter på den. Men om jag lägger en magnet emot så fick jag 0,4ohm tror jag det var. Man hör även ett litet klick när man närmar sig med magneten.
Fredrik Landby Fredrik Landby skrev:
Har resistansmätt den. Den har ingen resistans om jag mäter på den. Men om jag lägger en magnet emot så fick jag 0,4ohm tror jag det var. Man hör även ett litet klick när man närmar sig med magneten.
Det är en reedswich som bara är sluten när magneten på impellern går för bi
kan du mäta pulserna när den tar in vatten så ser du om hela systemet fungerar och kan då uteslutas
 
electroluxaren skrev:
Det är en reedswich som bara är sluten när magneten på impellern går för bi
kan du mäta pulserna när den tar in vatten så ser du om hela systemet fungerar och kan då uteslutas
Okey. För det med felkodsblinken förstår jag inte hur jag ska kolla.. Ska man trycka på knapparna i nån viss ordning när den larmar? Den blinkar bara 6 blinkningar.
Fredrik Landby Fredrik Landby skrev:
Har resistansmätt den. Den har ingen resistans om jag mäter på den. Men om jag lägger en magnet emot så fick jag 0,4ohm tror jag det var. Man hör även ett litet klick när man närmar sig med magneten.
 
Har nu bytt reedswitch utan framgång.. Kollat så ingen kabel var av på undersidan av luckan. Mm.
Inga fler tips?
 
A
Fredrik Landby Fredrik Landby skrev:
Har nu bytt reedswitch utan framgång.. Kollat så ingen kabel var av på undersidan av luckan. Mm.
Inga fler tips?
Ser du om impellern innanför snurrar.
Du borde mäta signalen ut från reedswichen
 
electroluxaren skrev:
Ser du om impellern innanför snurrar.
Du borde mäta signalen ut från reedswichen
Japp! Den snurrar. Funderar om man skulle lägga maskinen på sidan och ta lös cirkulationspumpen och kika.
 
A
Fredrik Landby Fredrik Landby skrev:
Japp! Den snurrar. Funderar om man skulle lägga maskinen på sidan och ta lös cirkulationspumpen och kika.
Visst kan man ta bort pumpen men jag kan inte se hur det hänger ihop. Mäter du reedswichen så ser du om den pulsar så det inte är fel på magneten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.