Vi köpte i dagarna ny diskmaskin en Whirlpool med 6th sense diskprogram bl.a. tänkte kolla med andra som har liknande om jag startar det programmet så står det t.ex. återstående disktid 2 tim efter en stund 1:15 sen tillbaka igen till 2:10 osv. Känns liksom aldrig som just det programmet tar slut. Alla andra diskprogram verkar stämma tidsmässigt. I manualen så står det varierande tid upp till 220 min på 6th sense-programmet. Men att de skiftar så känns skumt. Det som är lustigt i hela alltet är att efteren del testkörningar så har disken varit kliniskt ren då borde ju diskprogrammet gå betydligt snabbare än om jag proppat in en massa skitig disk?
 
Lyfter en gammal tråd. Har precis som du köpt en whirpool med 6th sense. Som jag fick det förklarat för mig så "känner" maskinen av hur mycket partiklar det är i avloppsvattnet, därför kan tiden variera. Du kanske visste det men iaf.
 
Hej wertok,

6th sense är en form av Autoprogram. Tanken är att maskinen ska känna av hur smutsig disken är genom att känna av partiklar och grumlighet. Sedan ska den också till viss del mängden.
Det du ska få ut av det är att maskinen ska reglera vilken temperatur diskmaskinen ska diska på, hur länge den ska diska och beroende på modell kan den också reglera vattenmängd.
Maskinen tar ändå en relativt lång tid även om du stoppar in "ren disk". Detta beror på att maskinen måste också garantera minimalt med bakterier och detta kan inte diskmaskinen mäta.
Normalt sett ska maskinen visa en "standard" tid när väljer ett program. Sen tar det cirka 10-15 minuter innan maskinen mätt smutsigheten och ger en mer korrekt tid.
 
Hej
Mjo det jag reagerar på är att i bruksanvisningen står 6th sense programmet som mellan 70-220 min har jag för mig. I min värld då så om jag lägger in ingenting eller kanske ett gäng ölglas efter en fest borde den åtminstone närma sig 70 min men då kör den dessa glas i ca.3 tim. Om jag sen lägger in världens middagslagning med grytor osv. så blir det exakt samma tid tre timmar eller mer. Jag tror tyvärr fortfarande att det är humbug eller så är vår maskin inte ok.
Jag tycker en vardagsdisk som behöver köras i 3,5 tim som innehåller lite frukostglas och ett par tallrikar utan något ingrott behöver köras i 3,5 tim är helt galet även om det kräver minst energi. Jag vill kunna få undan det snabbt och vår förra maskin diskade minst lika rent på 45 min och jag mätte energin den förbrukade och det var jämförbart med denna ev. 0,1 kWh mer. Fördelen då var att jag visste att det blev rent. Inte ens efter 3,5 tim med denna nya är jag riktigt säker på att det är rent. Jag har fått diska om flera saker på en månad med denna nya Whirlpool jämfört med ett år med förra maskinen som iofs också var en Whirlpool men jag antar att energiklassningen slagit dåligt ut just med denna maskin.
 
Redigerat:
Jag ska inte försvara själva disken. Bara förklara hur den ska fungera. Det låter dock orimligt med 3,5 h diskprogram. Har du ställt in på någon form av ECO funktion eller använder du pulverdikmedel? Om du inte har gjort det är något fel med programmet eller det som mäter.

Tips på ölglasen. Kör alltid glasprogram på dessa så du inte får in spolglans. Detta förstör sedan kronan på ölet.
 
Hej!
Jag jobbar som tekniker för vitvaror.
Detta provlemet du beskriver händer bara på "6th sense pogram" då maskinen skall känna av smutsen ifrån hur grumligt vattnet blir i sump behållaren.

Det man kan göra för att se om det blir bättre är att., i sump behållaren ser du en sensor som sitter på höger sida, ta en diskborste med ytterst lite diskmedel och borsta rent den lite.
Om det fastnar smuts på den sensorn så kan tiden variera ganska så mycket då den inte kan läsa av korrekt värden.

Testa även att köra en tom maskin för att se att den går ner till 70 min, dock skall du inte lite allt för mycket på tiden. Då du kan ha smuts som ligger i systemet när du kör igång maskinen.

Hjälper den inte att göra rent sensorn, föreslår jag att ni tar kontakt med säljare eller service verkstad för byte av denna OWI-sensor.

Kolla även att ni inte har kopplat maskinen på varmvattnet då detta kan skapa liknande följdproblem.

Lycka till!
Rasmus Söderlund
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Har en 6th sense som larmar E1F4 - och vill inte återställa larmet.
Detta efter att den larmat F8 - vilken läcktes efter att sensorn bytts ut. Det verkar inte vara något fel på pumpen eller utloppsslangen.
Det hjälper inte att bryta strömmen - den blinkar E1F4 - så snart strömmen slås på igen ändå ...
 
A
Byt nivågivare
 
Menar du att den nya utbytta nivågivaren också är trasig?
 
A
Du skrev läckte.
Om den blivit blöt på utsidan har den nog gett upp
 
Nej diskmaskinen läcker inte och är inte blöt på utsidan - den vill bara inte reseta felkoden
 
Det var larmet som tidigare släcktes (tryckfelsnisse)
Det är just släcka larmet som maskinen inte vill göra längre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.