T
Jag skulle vilja få utrett vad skillnaderna är mellan WD40 och 5-56. Har hört vissa som säger att det är samma sak men att de flesta föredrar WD40. Har hört andra som säger att det har helt olika funktioner.

Någon som vill redogöra för mig vad som gäller?
Är det samma typ av olja eller är dom olika?
Om de är olika, kan ni ge exempel på när WD40 är att föredra samt när man i sånt fall väljer 5-56 istället.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Dom är egentligen inte bra på någonting, dåligt som smörjmedel då det är tunnare än vatten.
Bättre på att lossa saker som sitter fast än att använda som smörjolja.
 
Har inte märkt någon skillnad mellan dessa märken under mina år som tekniker i industrin.

Ska man försöka lossa någon gammal fastrostad bult så spelar det absolut ingen roll vad man använder båda kommer göra jobbet likvärdigt.
Vill man ha något i en oljekanna kan man blanda atf olja och diesel blir flyktigt och bra.

Men dessa mirakelmedel på burk är lite av just mirakelmedel.
Dock kan jag anse att exempelvis wd40 liquid grease är fint att ha till gångjärn och liknande då det faktiskt lämnar lite fett efter sig. Men att smörja nå med wd40 eller 5-56 är bara att glömma, det har torkat bort efter några timmar/dag

Finns lite andra märken och typer på marknaden som fungerar rätt bra. O då är det produkter från märket master jag mest tänker på.
 
T
L Lutte skrev:
Har inte märkt någon skillnad mellan dessa märken under mina år som tekniker i industrin.

Ska man försöka lossa någon gammal fastrostad bult så spelar det absolut ingen roll vad man använder båda kommer göra jobbet likvärdigt.
Vill man ha något i en oljekanna kan man blanda atf olja och diesel blir flyktigt och bra.

Men dessa mirakelmedel på burk är lite av just mirakelmedel.
Dock kan jag anse att exempelvis wd40 liquid grease är fint att ha till gångjärn och liknande då det faktiskt lämnar lite fett efter sig. Men att smörja nå med wd40 eller 5-56 är bara att glömma, det har torkat bort efter några timmar/dag

Finns lite andra märken och typer på marknaden som fungerar rätt bra. O då är det produkter från märket master jag mest tänker på.
Ok så om du ska tex smörja verktyg. Vad föreslår du då?
 
Wd40 har ju en viss doft. Gillar crc powerlube bättre om den finns tillgänglig.
 
T Ejmelie skrev:
Ok så om du ska tex smörja verktyg. Vad föreslår du då?
Beror helt på vad det är för verktyg.

Men ett urval, ringnyckel, skruvmejsel eller alla former av stålverktyg efter tvätt blir avtorkade med trasa och wd40, 5-56, eller vilken smörja på burk som är närvarande.

Rörliga delar i handverktyg smörjes med valfritt fett eller spray fett på burk och överflöd torkas bort

Chuck på borrhammare en klick fett på borren innan användning typ efter 50-100 hål.

Är det klurigt att smörja använder jag olja, valfri sort. Tror jag har någon form av ep320 olja i flaskan nu.

Olja går att ha till nästan allt.
Låter lagren i borrmaskinen dåligt, några droppar olja löser det. Glider skiftnyckeln dåligt, olja. Gnisslar gångjärnen.. olja.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
WD40 är en kompromiss som inte är bra på någonting. Smörjer dåligt. Tränger in dåligt. Fungerar överallt som sista nödlösning i brist på bättre. Har man två veckor på sig och kan spruta på mer varje dag går den att använda som rostlösare men vanlig dieselolja är minst lika effektiv och vilken universalolja eller motorolja som helst smörjer bättre.

CRC 5-56 är också en kompromiss men den är mycket bättre på att lossa fastrostade delar och sämre på att smörja. Jag brukar ha CRC 5-56 hemma att använda som rostlösare och så tar jag vanlig 10-W30 universalolja ur 20-litersdunken att smörja med.
 
Just WD-40 är ett ypperligt rengöringsmedel bland annat var det tidigare min go-to produkt för att rengöra kåpor av vit plast monterade på maskiner i tillverkningsindustrin.
WD-40 eller 5-56 använder jag till att rengöra och rostlösa - Inte direkt för att smörja precis som övriga nämner. Föredrar doften på WD-40..
 
  • Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
C
Vad gäller specifikt WD-40 vs. 5-56 finns anledning att misstänka att produkterna i allt väsentligt är samma sak.
https://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Larsen

Project farm har gjort en serie tester av penetrerande oljor ur perspektiven lossa fastrostade gängor och rostskydd, och det är nog det man i första hand skall använda dessa produkter till.

Ta den som är billigast antar jag.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Jag brukar använda wd40 eller 5-56 att smörja/kyla när jag borrar i metall, mest för att det är så smidigt att applicera och kladdar inte så mycket.
I övrigt så är det vid rengöring det (med fördel) används.
För långsiktig smörjning är nästan vad som helst bättre.
 
  • Gilla
lon09003
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.