Bauhaus annonserar om Gustavsberg Nordic 394 för endast 1.295:-, med mjuksits, dubbelspolning och dolt S-lås. Någon som känner till om den är bra trots det låga priset? Pricerunner har bara prisuppgift från Bauhaus.
 
Någon?
 
Y
I väntan på dom riktiga VVS-nördarna så kan ju jag göra ett amatörigt inlägg.

Det är en gammal modell som gjordes mellan 1992-2002. Otroligt att den finns att köpa ny.

Den gamla var bra. Dåtidens enkla innehåll. Fast när en pinne gicksönder eller något sådant, då fick man köpa dyr ombyggnadssats för att göra om den till den toalett du ser annons på.
349 är en uppdatering av den ursprungliga modellen, kanske var det utseendet två sista åren eller något, minns inte riktigt. Vilket gör mig rädd angående reservdelarna.

Innehållet i den kan se lite skrämmande ut. Locket som håller knappen är mindre än dom äldre, dvs mindre plats att klämma ner händerna genom vid reparation.

Det är dock sällan jag råkarpå dessa. Dvs dom är inga problemtoaletter. Mer naturligt underhåll i form av byta packningar och så efter många år.
Knapparna kanske kan kräva ibland men går att lösa.

Jag tycker priset är högt för en toalett ifrån 2002.
Hade utan tvekan lagt några hundra extra och fått den senaste modellen; Nautic.

Med fördelarna;
* Innehållet kan lyftast ur och arbetas med var man nu vill. Vilket är bra, toaletter brukar stå i ett trångt hörn där varken ljus eller verktyg når. Man lyter av hela porslinskåpan, så ser man en plasttank, lossar en slang och lyfter ut allt som om det vore en hink. Ifall man vill.
* Finns garanterat reservdelar, och instruktionsfilmer hur man lagar osv.
* Går att byta till singelknapp så man blir av med snålspol och sånt elände.
 
Redigerat:
Krilleman
398:an tillverkas ju fortfarande. (P-lås) Alltså samma modell

Frågan är ju dock var Bauhaus lyckats komma över dessa. Ev glömd lagerrensning från GBG?!

http://www.gustavsberg.com/se/konsument/produkter/toalett.html

Nordic.wc.398.HS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för bra information!
Det lutar åt att jag i stället köper en Gustavsberg Nautic 5591. Finns hos Frej Jonsson i Göteborg med S-lås, dubbelspolning och dämpad sits. Priset 5.799:- verkar dock högt. Undrar om det inte är den stolen som Bauhaus säljer för cirka 3.000:-. Tyvärr fungerar det aldrig att ringa dit.
 
Y
5800kr för en toalett känns ju tokigt dyrt. :p
- Försök hitta en utan dämpad sits, anar att den sitsen gör så priset springer iväg.

En som är nästan likadan som Gustavsberg Nautic är IFÖ: Sign... Denna är mer förekommande bland butiker som prispressar. Jag har två Sign och tycker den är snyggare men skulle nog vilja byta till Nautic då jag bevittnat både hemma och via jobbet att dom kan smygläcka lite vatten ut i holken. Nyligen var det en kort diskussion om det där en var förvånad då han inte mött det problemet med Sign.
- signen kan man dessutom öppna spolknappen som en lock och släppa ner en blå stav som gör vattnet roligare. :p

3811_6860_ifo_wc.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




http://www.bauhaus.se/wc-stol-ifo-sign-6860.html

http://www.bauhaus.se/nautic-5500-for-limning-sits.html (osäker om den är rätt)
Obs! Du ska inte limma ifall du har golvmatta.. bara på klinker..

IFÖ Sign... Gustavsberg Nautic... Det är dom två som monteras överallt justnu..
 
Redigerat:
Tack för tipset om Gustavsberg Nautic 5500 hos Bauhaus. Priset är endast 2.089:-! Troligen utan sits men billigt ändå. Den köper jag.
Beträffande Nautic 5591 så kostar den 2.995:- hos Bauhaus men hela 5.799:- (med mjukstängande sits) hos Frej Jonsson. Vem betalar sådana överpriser för att handla på "fina gatan"?
 
Krilleman
Henri skrev:
Tack för tipset om Gustavsberg Nautic 5500 hos Bauhaus. Priset är endast 2.089:-! Troligen utan sits men billigt ändå. Den köper jag.
Beträffande Nautic 5591 så kostar den 2.995:- hos Bauhaus men hela 5.799:- (med mjukstängande sits) hos Frej Jonsson. Vem betalar sådana överpriser för att handla på "fina gatan"?
Grundpriset utan moms hos ahlsell är 5050:-. Det är väl det dom stirrar sig blinda på. Och det kanske är någon som köper... Ett par tusenlappar rakt ner i fickan utan ansträngning.
 
Y
Tänk nu på att den jag länkade till hos Bauhaus är för klinkergolv.
- Det har varit flera fall där golvmattan slits loss från golvet. Fabriken själva råder om detta.

Ingår standardsits. Den mjukstängande är dyr att köpa löst också vilket kan förklara lite utav prisskillnaderna.
 
Vi har klinkergolv, tack för omtanken Yrrol.
Bauhaus har två sitsar med mjukstängning för 699:- och 995:-. Utseendemässigt likvärdiga men den dyrare har antibakteriell behandling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.