Ainz
Har en vägghängd WC stol som monterades av en firma för något år sedan. Över tid har den blivit allt svårare att hålla ren. Har försökt allt möjligt, men vid närmare "taktil" granskning konstaterar jag att porslinet helt enkelt inte är slätt i längst in i botten och i kröken. Mer skrovlig som grovt sandpapper på flera ställen. Undra på att den inte blir ren.

Skall det vara så?
 
MultiMan
Man har ju glaserat och blankt porslin därför att ytan är tålig och lätt att hålla ren. Det du beskriver låter som tillverkningsfel. Jag hade reklamerat.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
AXS
Eller om det har blivit någon beläggning som kan gå att ta bort med syra.
 
Ainz
AXS AXS skrev:
Eller om det har blivit någon beläggning som kan gå att ta bort med syra.
Vilken slags syra i så fall? Kaustiksoda? För det har jag testat.
 
MultiMan
Kaustiksoda är natriumhydroxid, en mycket stark bas, dvs raka motsatsen till syra.

Fosforsyra eller saltsyra t ex, men det beror på om det är en beläggning eller inte, annars är det meningslöst. Syra löser kalk primärt, en bas organiska material som hår och fetter (avföring innehåller fett). Skrapa med något vasst och se om det går igenom beläggningen eller inte.

Har inte natriumhydroxid hjälpt är det inte avföring utan i så fall kalk, då får du prova syra. Det kan lika gärna vara en defekt i porslinet och då hjälper inget utom utbyte. Ytan måste vara slät, glatt och hård för att det ska fungera i en toalett.
 
Redigerat:
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
AXS
Du kan börja med citronsyra eller liknande du kan köpa på ica. Häll i varmt men ej kokande vatten och fyll på med pulvret, vänta över natten.

Ser du att det ger resultat men inte blir perfekt kan du gå på med syra från biltema/Bauhaus. Skulle inte börja med det, det är lite läskigt med saltsyra...

Just ja, kalkbort och hessa finns ju det med. Är det på öb?
 
Ainz
Ok, lite motvilligt då jag är osäker på hur mycket porslinet tål, gav jag mig på det med metall spatel som inte har vassa kanter. Det går bort. Tyder på på att det är avlagringar, troligen kalk.

Första gången jag ser det i en toalett.
 
AXS
Porslin tål syror väldigt bra. Skulle vara mer rädd för att repa med metall än en påse citronsyra.
 
  • Gilla
Ainz
  • Laddar…
Ett par flaskor 24% ättiksyra från butiken, som får stå under tiden ni är borta några dagar, gör susen.
 
  • Gilla
Ainz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.