Då var det dags att ta tag i ett sovande projekt, vår fd matkällare ska bli gäst wc med dusch och jag har ngra funderingar kring byggnationen.
Ytan är 1x2 m och "rummet" ligger i en hörna dvs två väggar är ytterväggar, två är inneväggar av lättbetong och puts.
Funderingar:
1) I direkt anslutning går stammen till köket, idag gjutjärn 76 mm, byts mot dito plast, jag tänkt använda mig av den även och dra 100 mm till toaletten från den 75 mm till golvbrunn och 50 mm till handfat. Vad tror ni, kan de bli ngra problem med toalett anslutningen? Vet att det ska vara 100 mm, men jag har svårt å nå huvud stammen med en ny ledning, (den från köket är redan dragen och klar :)
2) Avluftning, behöver jag dra en ny eller räcker det med den som går från huvudstammen?
3) Tätskickt, har läst mig till att det inte bör användas på yttervägg men innervägg, om jag ställer in en duschkabin behövs det tätskickt på väggarna då?
Golvet blir upphöjt för att få plats med rör etc och jag tänkte köra med golvspån, golvgips, tätskickt och klinkers - Finns det en bättre lösning?

Jag har säkert glömt en hel del viktiga detaljer så alla synpunkter är välkomna.
/Mazen
 
3. Tätskick behövs på golvet men inte på väggen när du har duschkabin.

http://www.bkr.se/ hittar du information om olika regler och sånt som är bra att veta.
 
Ok, men utan kabin ska det vara tätskickt även på ytterväggarna?
Räcker det med tätskickt bara i duschhörnan?
Ytan är som sagt liten 2 m2.
 
Utan kabin ska alla väggar även de tätas.
 
Ok, tack Monikaw.
Jag tätar väggarna och sätter kakel (riktigt gjort från början)
 
är det betonggolv under det blivande spångolvet måste du ha en platonmatta först så inte fukt kommer upp från plattan i spånet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.