Hej! Jag ska montera en ny Gustavsberg wc i grå avloppsrör. Ska manschetten träs på slätända på 110 röret eller på muff?
Manschetten är köpt på bauhaus och heter altech 110/90
 
  • Gråa avloppsrör och en svart manschett, installationsdelar för wc, på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en svart altech manschett för avloppsrör med tydlig text som visar måtten 110/90.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Narren666
J johan5588 skrev:
Hej! Jag ska montera en ny Gustavsberg wc i grå avloppsrör. Ska manschetten träs på slätända på 110 röret eller på muff?
Manschetten är köpt på bauhaus och heter altech 110/90

Slätände.

Om du är osäker. Prova på en slätände innan den är monterad. Passar den inte så prova på en muff. :)

Men det är slätande
 
Ok, har också fattat det som att det ska vara slätände egentligen men det är för trångt, så det blir nog i muff....
 
Är det bättre att köpa denna manchett?
 
  • Vit WC-anslutningsmanchett för toalettstolar med inkorrekt placerade avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det avbildade gummit är för en klosettanslutning. Alltså inte för rör normalt sett. Jag har dock monterat en sådan själv i en muff för det är så det är här och det var tätat med massa förut och jag hittade inget annat.
Fast normalt sett så försöker man undvika dylika lösningar, helst drar man upp en klosett anslutning eller så slätrör och kapar det sen och kör moderna anslutningar.
 
Följdfråga:
Finns det någon anledning till att toastolen har en egen standard och inte passar direkt i en 110 muff?
 
Bra fråga, säkert nån kvarleva från anno dazumal och sen är rör och annat ändrade i dimensioner.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.