Hej,

Hur funkar det här med avloppsböjar. Förmodligen är det inte rekommederat, men jag skulle behöva lägga 2st 90-gradersböjar i horisontalplanet.

De flesta "90-gradare" är 88 grader. Det jag skulle behöva är en 90-graders långböj. Kan man använda en 88-graders och bända till de där sista två graderna?

Eller är det bättre att använda 2st 45-gradare? Eller finns det 90-graders långböjar bara det att de är sällsynta?
 
2 st. 45-graders rekommenderas. Glöm inte bort att ha fall på ledningen.
 
Är verkligen 2st 45-gradare bättre än en långböj?

Det är nära själva WCn det här. Jag kan ha ganska bra fall just där. Vad är annars rekommenderat fall för ett WC-avlopp. Är det en myt det där att det inte får vara för mycket fall?
 
1 cm per meter är det som rekommenderas. Är lutningen för stor rinner vattnet snabbare än det fasta.
 
Men det här med böjar. Rent intuitivt är det ju svårt att förstå varför 2 45-gradare skulle vara bättre än en 90-graders långböj? Det blir ju en hel del skarvar med dessa 45-gradare.
 
Jag har en toalett (med P-lås) i ett hus där 90 böjen precis efter porslinet inte går ner i golvet direkt, utan rakt åt sidan någon meter för att sedan gå 90 ned i golvet till stammen. Det är sådan fart på skiten strax efter wcn att det fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.