Hej!

Jo, jag har googlat, och sökt här på byggahus. :)
Men jag blir inte helt klok på det ändå, det är dags för golv i badrummen nu, och med det ett par genomföringar för handfat och toa.
Handfat har jag läst mig till blir bra med en stump 50mm rör som sticker upp bara, kanske 15cm som när det är klart kan kapas ner till lagom längd.

Men toalettanslutningen blir jag inte lika klok på, eller så förvirrar jag mig bara.
Jag har köpt ett par "HTP WC-anslutning rak 110x130", men vilken del av denna ska sticka upp och hur mycket?
Är det liksom sista delen med gummimuffen som ska sticka upp bara? Eller ska man upp med ett 110-rör med stos och allt? Låter ju jättebökigt i sådant fall.
https://www.rinkabyror.se/artikel/htp-wc-anslutning-rak-110x130/
 
Det brukliga nuförtiden när man inte vet total tjocklek på ev golv är ju att dra upp slätrör 110mm precis som du tänkte göra med det andra röret. Idag finns det en flora av mellandelar sen som passar till toa. Den gamla klassiska WC anslutningen fungerar ju den också men kräver lite planering plus att man lär hålla koll att den lirar ihop med toan.
 
Så jag skulle kunna tröka i en bit rör i stosen under spånet och när allt är klart bara kapa i rätt längd och sen trä på gummit från den köpta stosen?
 
Du har en linje på stosen, den ska vara typ i höjd med färdig golvnivå i badrummet. (Blir den lite för hög går det att kapa).
Plaströr med markerad linje för att visa färdig golvnivå i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F FormerMazda skrev:
Så jag skulle kunna tröka i en bit rör i stosen under spånet och när allt är klart bara kapa i rätt längd och sen trä på gummit från den köpta stosen?
nej gummit hör till den. Kör du slätrör så får man välja en annan mellandel som har alla erforderliga tätningar. Men du kan naturligtvis använda WC anslutningen som den är. Allt beror ju på nivå på golv sen när allt är klart och vilken typ av toa du har. Om den fungerar med en klassisk WC anslutning.
 
Fyfasen vad bra!
Här är alla svar och alternativ till och med! :)

Tackar ödmjukast!
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.