Elektrikern satt upp en ny central med jfb och ett 3fas uttag till Wascator 365h.
När jag kopplar in kabeln i uttaget så löser jfb direkt, slår jag av 3fas gruppen till maskinen så löser den inte.
Nu får jag inte tag på han och mina hg vill kanske tvätta så undrar om det är nåt jag kan lösa utan få hit en elektriker...

Tidigare har maskinen varit kopplad direkt på den som nu är matning till centralen

Den här skylten sitter på baksidan om det hjälper

Etikett för Electrolux-produkt med tekniska specifikationer och CE-märkning, monterad på metall, droppvåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jordfelsbrytaren löser som namnet antyder på grund av ett jordfel. Alltså att ström går på fel ställe. Har tvättmaskinen tidigare varit ansluten utan jordfelsbrytare? Det går att tänka sig flera scenarion.

1. Det är maskinen det är fel på men det har inte märkts tidigare eftersom den varit ansluten utan jordfelsbrytare.

2. Maskinen som sådan fungerar, men kontakten är felaktigt monterad så att det går ström i jorden.

3. Något är fel med installationen som gör att ström går genom jordledaren.

Har du provat att koppla in en annan last i uttaget. Löser jordfelsbrytaren oavsett vad du kopplar in är det troligen installationen det är fel på.

På elcentraler finns en jordplint och en nollplint. Vid leverans kan dessa vara ihopbyglade. Det skall de inte vara om centralen har jordfelsbrytare. Du kan titta i centralen om det finns en bygel mellan jordskena och nollskena. Men ändra ingenting om du inte är säker på vad du gör. Kopplar man jordfelsbrytare fel är det risk att ha sönder saker.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Men ska tydligen inte vara så jäkla snabb, det var inte klart 😄
Ni funkar det som det ska
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.