Kan detta vara något för en som funderar över hur konverteringen från direkt el till vatten buren uppvärmning ska utföras?
 
Inget för vp iaf då det är rätt hög framledningstemp typ 66° el nått sånt.. :-/
 
Per-Erik skrev:
en länk om ämnet kan ju vara passande..
;)

[länk]

i princip så släpper man ut värme runt om i hela rummet.. i stället för som man normalt gör i dag.. endast under fönstret..

Bra eller Dåligt??
Låter ju som en hygglig ide' nåt slags mellanting mellan golvvärme och radiatorer.



 
God ide men jag undrar om det fungerar så bra i vårt klimat. Någon som klurat ut vad de ger för watt/storlek/temp/kostnad osv.
rogge
 
Jag ska ner till Växjö på fredag ocxhc hämta lite saker på Din VVsbutik och han har lovat att visa Wanpan
 
rogge_vvs skrev:
God ide men jag undrar om det fungerar så bra i vårt klimat. Någon som klurat ut vad de ger för watt/storlek/temp/kostnad osv.
rogge
Dom ger 114 W/meter vid 66° framledningstemp..

Dom räknar på m3 o dom räknar på 25W/m3 o då är priset 156:-/m3
http://www.dinvvsbutik.se/varmepanel-1000mm-p-9908235.html

Ett rum på 12 m2 kostar 4200 exkl termostat..
 
Ett rum på 12 m2 kostar 4200 exkl termostat..
Och 66°C framledning vid dut då förstås. Ett högtemp-system som inte passar vårt sätt att konstruera idag (värmepump) utan att kraftigt överdimensionera isf och då ökar priset.

25W/m³ motsvarar cirka 50W/m² och det är lika med dimensioneringen vid ett nybygge och/eller golvvärme.

Inte helt fel iaf, om du ska konvertera ett välisolerat hus.
rogge
 
Intressant lösning, trots den höga framledningstempen. Men att man sparar 25% i uppvärmingskostnader, som de säger, tror jag inte på för fem öre. Fast det beror ju kanske lite på vad man har för installation från början.
 
lordi skrev:
Intressant lösning, trots den höga framledningstempen. Men att man sparar 25% i uppvärmingskostnader, som de säger, tror jag inte på för fem öre. Fast det beror ju kanske lite på vad man har för installation från början.

Tror inte heller på några 25% i besparing.. Visste man att det endast skulle köras med pelletskamin/pellets/spannmålspanna så kanske det inte är så dumt ändå beroende på pris skillnaden mot radiatorer.. ::)
 
det ställer krav på inredningen också, tror jag. Inga möbler längst väggarna eller någorlunda värmetåliga möbler på höga ben :-/.
gaia
 
Nån som har nån erfarenhet av Wanpan än?
 
Jag vet inte så mycket på Wanpan i sig men har forskat runt en del gällande värmelister.
Som jag förstått det så ligger värmebesparingen mycket i att man värmer upp väggen och dig och inte luften.
Iom. att du värmer upp väggen så avger den strålningsvärme som ju är en väldigt behaglig värme. Det ger också en väldigt bra värmespridning i rummet till skillnad från t.ex. golvvärme och vanliga radiatorer.
Dessa två faktorer gör att du kan hålla en lägre medeltemperatur i rummet.
Du sparar dessutom en hel del värme mot i system där du värmer luften, som är flyktig och står för större delen av de värme förluster som görs i ett hus.

En annan fördel med listvärme är att de sägs minska kallras från fönster på ett bättre vis än vad vanliga radiatorer gör då de värmer både golvet och väggen.

Nu verkar ju Wanpan vara ett system som bygger på ganska hög framledningstemperatur men generelt brukar man ha en lägre framledningstemperatur i värmelister än i vanliga radiatorer efter som att man får en större uppvärmningsyta.
En lägre framledningstemperatur leder till ett bättre generellt innomhus klimat iom. att man slipper att damm som ligger på radiatorerna bränns. Och det kanske inte behöver nämnas att risken för att bränna sig minskar:)

Sen ang det här med svårt att möblera.
De flesta värme lister tar inte större plats än en vanlig list vilket gör det väldigt lätt att möblera ett rum med värmelister. Och eftersom att man har så stor area som vanligtvis täcker alla ytterväggar så gör det inget att man ställer möbler framför listen. Till skillnad från hur det funkar med valiga radiatorer som inte bör "täckas" av möbleringen.
Det blir ju dock anorlunda om du har ett system med så pass hög värme som 66C då man kan tänka sig att detta kan skada möblerna.

MVH Sofia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.