Jag satte upp Wall Cover tapet idag...Inköpt på Clas Ohlson...Den ersätter bredspackling enl reklamen iaf :)
Det är ett rum på 4 kvm och det gick väl bra att sätta upp den förutom lite strul runt eluttagen...
Dessutom blev jag tvungen att överlappa lite då mina väggar inte verkar vara helt raka...Någon som vet hur man fixar till överlappningen? Det stod något i bruksanvisningen att man skulle använda en speciell sorts kniv..jag hade bara tapetkniv och lämnade därför kvar överlappningen...Kanske inte gör så mycket efter man har målat ett par gånger men ändå är jag lite nyfiken på hur man får bort överlappningen i efterhand...
 
T
Det ska du göra när du väl tapetserar, alltså när limmet inte har torkat. Nu är det försent för dig.

Du gör ett överlapp på en 1-2 centimeter sedan tar du tapetkniven och skär ett rakt snitt mitt i överlappningen uppifrån och ner. Sedan drar du bara bort remsorna som uppkommer. Sedan har du en perfekt osynlig skarv.

Viktigt att kniven är vass!
 
ok tack iaf..har man lite tur så sitter tapeten löst just vid överlappningen så jag kan testa lite försiktigt när jag ska dit igen i helgen...

en annan fråga angående wall cover...jag köpte 5 liter lim, men hade ca 1 liter kvar efteråt...det var ett rum med 4 väggar på ca 4kvm var minus en dörr och ett fönster...första gången man satte upp tapet så man visste inte riktigt om man skulle använda mycket lim..såg efteråt (jo det var också för sent) att det skulle gå åt 1 liter per 2-3kvm så då var jag säkert lite snål...man kan ju hoppas att tapeten sitter kvar när jag kommer till stugan igen, annars är det väl bara att börja om...
 
Att vara för snål med limmet är ingen höjdare. Ialalfall inte när man ska tapetsera eller spackla/måla om efter ett par år. Sitter då inte ursprungstapeten fast ordentligt pga för lite lim börjar allt att bubbla loss och man får börja om från början.
Har man följt Roomservice under årens lopp, kan man se dem i en del avsnitt svära högt när de bredspacklat alla väggar, för att sedan dagen efter kunnat konstatera att underlaget inte varit bra och allt släppt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.