Hejsan!

Köpte mig en Wagner 867E idag och än så länge så känns det som mitt sämsta köp någonsin.
Jag hoppas att det beror på okunskap ifrån min sida:)

Jag har ingen viskositets mätare utan har bara mätt upp olika blandningar från 10-20% utspädning. Problemet är att sprutan inte finfördelar färgen till en fin dimma utan det är större partiklar som mer skvätter ut. Och när färgmättnaden börjar bli lagom då gör dessa större färgpartiklar små kratrar i färgen.

Jag har även noterat att det är ganska gott om små luftblåsor i det färdiga resultatet.

Vad gör jag för fel då jag inte tror att det är något fel på sprutan utan felet är nog hos han som håller i den:D

Undrar även över vilket lufttryck och färgmängd som är lagom. Jag har provat lite fram och tillbaka med dom olika viskositetsblandningarna men har inte hittat något läge som är bra. Dock har vissa läge varit lite bättre men sprutan har ändå spottat ut för stora färgpartiklar.

Färgen jag har använt är Alcro Servalac.

Är väldigt tacksam över all hjälp jag kan få. Då jag vill ha i det närmsta fabriksmässigt resultat :)

Mvh
 
Har en Wagner själv, och målat båda med vatten och olja färger med den. Vad jag har ärfart är att jag måste vara nogran med viscositeten på färgen, lite olika allt efter vilken typ färg jag använder.

Med min spruta var det med en mätare som är ett måste för mej att använda för att få bra resultat.

Det hörs ut som du har för tjock färg så sprutan inte klarar av att finfördela den nog.

Mvh Ola
 
Jag har också en Wagner och har svårt att se att du kan få det som fabriksmålat. Jag använder min till element, inuti skåp o garderober o dyl. Inte för inte som det finns firmor som man kan lämna in prylar för sprutmålning.
 
Ni som kör med viskositetsmätare, var har ni köpt dem? (De hade på Jula förr, men de har utgått och på Bauhaus såg de ut som levande frågetecken...)
 
Tack för era svar.

Jag var nere i den lokala färghandlaren och han blandade en sats på känsla som gick utmärkt att spruta upp. Det var dock Alcros grundfärg. Han tyckte jag skulle köra med den när jag övar då den är lite billigare. Jag har förmånen att känna honom och han lovade titta till mig i nästa vecka för att själv prova spruta och ev justera färgen lite. Och kanske komma med lite tips om inställningar mm.

Något jag märkte var att ha rätt så högt lufttryck men rätt lite färgpåsläpp för att få den fina färgdimman jag vill ha. Ökade jag färgmängden så blev dimman lite grövre.
Det kanske kan lösas med lite tunnare färg, jag får se vad den före detta målaren i färgaffären säger.

Hur som helst så är jag nu nöjd med sprutan då den mer motsvarar mina förväntningar. Nu ska jag bara öva ordentligt innan trappen blir vit.

Viskositetsmätare såg jag hos Jula´s näthandel för 29:- har jag för mig.
 
Berätta gärna mera om sprutan samt kanske en bild på ett resultat då jag går i tankarna att köpa denna spruta eller pfs105e. Det är väl två stycken sprutor med en för tjock väggfärg o en för finsnickeri. Vore kul med en vanlig användares info o inte butiks försäljarnisse tjafs :)
Om du jämför demofilmen på wagners hemsida hur tycker du den stämmer med verkligheten ?

mvh Marcus ;)
 
Det är korrekt, en brilliantspruta för snickerier och en spruta för väggfärg. Om du ska köpa en 867e så har dom kampanj på Bauhaus fram till den 14/11 tror jag det var.

Jag ska nog öva en stund imorgonkväll och ev så kommer min föredetta målare förbi och kollar läget och jag återkommer gärna med lite mer info efter det ;o)

Väggfärg har jag ingen erfarenhet av ännu och jag vet inte riktigt om jag ska ha sprutan till det heller. Jag köpte den för att måla snickerier. Men jag kanske provar det i framtiden men det lär dröja för alla väggar och tack är i princip nymålade.

Något som jag redan har lärt mig iaf är att späda färgen ordentligt för annars blir det mest skit, det ser ut som en mås har skitit och alla ungarna har trampat i det ;o)

Angående Wagners film så kan jag inte kommentera det, jag har för lite erfarenhet än så länge men får man bara ordning på viskositeten så vill jag iallafall tro att det kan se så ut ungefär. Och det kan jag säga trots att jag var fruktansvärt negativ direkt i början av mitt köp, innan jag fick hjälp med viskositeten ;o)
 
Kanon, återkom gärna med mera erfarenheter. Jag är väl som du dvs att det är mest snickerier som skall fås en omgång men om väggsprutan levererar så finns det jobb där ochså :)
På snickerier då till att börja med,potensialen är den apelsinskal...eller slätare hittills?

Villket är kampanjepriset ?
Färgdammet.... kan man måla inne utan att täcka allt man äger ?

Många frågor blev det :D

Mvh Marcus
 
Priset är 2695:-
Sprutresultatet är slätt och fint, var precis ute och kollade och jag tog även ett kort men jag vet inte om det kommer säga dig något. Jag bifogar det iaf :)
Den mörka pricken är en knast:)

Detta är min första sprutning sedan jag fick rätt på viskositeten och det är grundfärg. Imorgon blir det nog lite tester med toppfärgen.

Färgdammet mindskade drastiskt när viskositeten blev rätt. Värre var det när sprutan fullkommligt spydde ut färgen, då dammade det ordentligt. Men nu upplever jag det inte så farligt om man inte sprutar utanför brädan förstås :D
 
  • DSCF3916.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Underbart med bild o allt !
Om man får önska...:) ......kan du då ta en bild efter att topcoaten torkat (när du har tid) snett från sidan (ungefär som när man kollar om en planka är rak) då ser man om det blir slätt eller porer......men den verkar leverera o väldigt snällt med bilderna.d^_^b
 
Redigerat:
Absolut ska jag göra det men det kan nog ta någon/några dagar:)

I´ll be back:cool:
 
H elt ok :D roligt att någon tar sig tid iaf
 
scar69 skrev:
Viskositetsmätare såg jag hos Jula´s näthandel för 29:- har jag för mig.
Det verkar som om den har utgått. Slut i webblagret och i min lokala butik. q(;^;)p
 
Utgått???
Den ska ju ersätta 860e enligt försäljaren på Wagner.:)

Här nere i söder så finns den i lager iaf....

Hur som helst så blev det inget måleri idag men imorgon smäller det nog till :)
 
scar69 skrev:
Utgått???
Den ska ju ersätta 860e enligt försäljaren på Wagner.:)

Här nere i söder så finns den i lager iaf....

Hur som helst så blev det inget måleri idag men imorgon smäller det nog till :)
Syftade på viskositetsmätaren :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.