Hej !
Funderar på att köpa en Waco stämborrmaskin, maskintyp SH/MD tillverkad 10/47
Vet någon vad denna väger?
Hur mycket bygger den framåt med rattarna?
Är det en maskin att satsa på förutsatt att den är i bruksskick?
Bästa hälsningar Gerhard
 
Just den modellen känner jag inte till men allmänt är Wacos maskiner hög kvalitet och i princip outslitliga såvida man reparerar sådant som går sönder. Inga märkesspecifika reservdelar eller andra konstigheter så allt brukar gå att reparera.

Stämborrmaskiner har inte utväcklats destu mer sedan 1920-talet så du förlorar ingenting på att ha en äldre maskin. Tvärtom vinner du på att ha en stadig gjutjärnsstomme som många moderna maskiner saknar.
Jag har själv en gammal gjutjärnsklump till stämborrmaskin och skulle aldrig byta bort den.

Med reservation för att jag inte känner till just den där modellen så tycker jag det låter som en maskin du borde köpa.
 
Tack för snabbt svar, tyvärr är maskinen redan såld. Jakten fortsätter. Björklunds maskiner har en Ejca till salu. Den är ju inte jämförbar med Wacon. Vad tror du om en sådan?
 
En Ejca vertikal bandsåg i ett verkstadsrum med spån på golvet och ett arbetsstycke fastsatt på sågbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev ingen Waco. Jag köpte en Ejca enligt bild. Är det någon här på forumet som har en manual till maskinen ?
 
Denna maskin är en multico stämmborrmaskin som ejca satt sin logga på.

Jag har en likadan maskin.
 
  • Gilla
GEKO och 1 till
  • Laddar…
Japp det ser ut som en Multico. De har ganska bra rykte.
 
  • Gilla
GEKO
  • Laddar…
Tack för era svar. Jag anar att det är en Multico. Fick med några borr och dessa är märkta Multico. Saknar dock flertalet av bussningarna till borren.
Efter förfrågan hos Ejca, lät de meddela att de inte har några delar kvar.
Frågan kvarstår om någon har en manual till maskinen, jag betalar självklart alla omkostnader...:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.