hej,
Planerar för en tillbyggnad på 35 kvm som ska innehålls sovrum och badrum.
Huset är 5 år, trä, platta på mark. Klurar på hur jag ska lösa vatten och värme (avlopp finns i närheten), har ett antal alternativ:

Alt 1: kulvert ut från tvättstuga (där flv panna står) med golvvärme och tappvatten. Isolerad låda på väggen, kulvert ca 15 m, upp i nya plattan.
Fördelar: golvvärme och varmvatten från bef panna
Nackdelar: mycket arbete då kulvert går under terrass som måste rivas upp, kostnad för kulvert

Alt 2: ta tappvatten från köket upp på vind genom vägg, elektrisk golvvärme eller luftluft pump för värme.
Fördelar: enklare?, billigare?, ledningar i huset
Nackdelar: ny värmekälla, riva upp vägg i kök

Alt 3: ta kallvatten utifrån och sätta in vv beredare i nya badrummet. Elektrisk golvvärme eller luftluft pump för värme.
Fördelare: enklast
Nackdelar: ny värmekälla, vv beredare i badrum känns lite ”sommarstuga”

Bifogar en ”iphone-finger-skiss”

Råd?
 
  • Enkel handritad skiss av en husplan som visar kök, hus och en planerad tillbyggnad märkt "tillb." samt en värmepanna "flvp".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Jag skulle råda till alt 1 alla dagar i veckan.

Kanske krångligare men mycket bättre helhetslösning!

Kulvert kostar inte så mycket idag.
 
Tack!
Vilken typ av kulvert bör man lägga.
Jag antar att man vill ha två separata golvvärmeslingor (badrum/sovrum). Blir då behovet: 2 värme gv, 2 återcirkulation gv, en tappvatten varm och tappvatten kall.

En fyrrörskulvert för gv, en 1 rörs för tappvatten varm och en separat slang för kallvatten?
- det finns ingen smidigare lösning?
 
Krilleman
Du matar givetvis bara fram tillopp & retur och sätter en fördelare i utbyggnaden för golvvärmen.

Får du ner kulverten på frostfritt djup så går PEM bra för kallvattnet.

Ska du dra med varmvatten cirkulation också?
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Du matar givetvis bara fram tillopp & retur och sätter en fördelare i utbyggnaden för golvvärmen.

Får du ner kulverten på frostfritt djup så går PEM bra för kallvattnet.

Ska du dra med varmvatten cirkulation också?
Såklart!

Finns det någon vettig anledning att i detta fall investera i VVC? Att vänta några sek på varmvatten känns helt ok. Legionella?
Nu blir det väl en 4 rörskulver och ett rör är ledigt.
 
Krilleman
Blir det alldeles för mycket ombyggnad för det så strunta i det.

Precis, dra en 4-rörskulvert och en PEM för kallvatten.
Alternativt en isolerad PEM.
 
Klurar på ventilation.
Har idag en Nibe F750 frånluftsvp. Har ett ventilationsrör som slutar i köket som jag ev skulle kunna koppla på och sen dra upp på vinden 12-14 m för att koppla på frånluftsdon i tillbyggnadens badrum och gaderob.

Alternativet är att sätta PAX fläkt i tillbyggnadens vägg.

Hade gärna kopplat in på FLVP men risken är att det blir knepigt att få till påkopplingen. Sen vet jag inte om pannan fixar detta. Den är ju inte dimensionerad för detta och det blir ju framförallt ganska långa rör.

Råd?
 
Nu har det gått några år. Blev det nån tillbyggnad och vilket av alternativ 1, 2 och 3 valde du? Jag sitter nämligen i motsvarande funderingar själv just nu, hur jag ska få vatten till en tillbyggnad som ligger på ”fel” sida jämfört med pannan. Blev du nöjd med jobb, resultat och kostnad?
 
Japp det blev alt 1. Fyrrörskulvert +pem ut genom vägg nergrävd under terassen och upp i plattan på tillbyggnaden. Cirkulation på varmvattnet.
Satte en PAX EOS för ventilation i tillbyggnaden. Gjorde allt själv förutom själva inkopplingen och rördragningen i huset. Kulverten var ett jäkla slit att få på plats, riktigt styv när det var kallt ute.
Supernöjd med allt.
 
  • Gilla
Ozzys Gozze och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.