Hejsan, när vi får tillgång till vårt hus om några veckor så är det första vi ska göra ett badrum i uthuset då vår kommande hyresgäst promtade på att h*n behövde kunna gå på toaletten :p

Själva byggandet är inga problems, då det finns mycket utrymme att ta av.. men så kommer vi till det trevliga området rördragning och avlopp..där börjar det bli lite knivigare! Inte omöjligt på något sätt, men ändå måste man ju fundera lite på de olika alternativen och hur förutsättningarna är och blir..

Idag finns t ex ett kök precis bredvid där vi ska byggaupp/ut badrummet.. så vattendragningen/rör bör inte vara några problem eftersom de ligger nära till hands där..(0,5 m ifrån).. där finns också köksavloppet..som jag tyvärr inte riktigt vet dimensionen på.. men det är INTE av "toalettstandard"..det kanske är .. hmm .. 5 cm?

Skulle man kunna använda det (ligger ju också bra till.. 0,5 meter ifrån "nya badrummet") om man installerar en sådan där "avfallskvarn"? finns det någon annan problematik kring sådana? (köksavloppet går rakt ner från diskhon in plattan - och troligen in i det påbörjade badrummet under lägenheten.. så ett par meter av röret är iaf frilagt om det skulle bli problem.. och sedan finns fler golvbrunnar i blivande bad/tvätt/toa utrymmet där)

Eller ska man försöka dra ett riktigt avloppsrör i rätt dimension från nya badrummet/utbyggnaden.. kors och tvärs i de andra rummen.. för att få ihop det med nått av de befintliga avloppen i det andra blivande badrummet ? (det finns ju en möjlighet att dra det synligt just nu och bygga in det sen.. eftersom det badrummet inte ska göras i ordning närmsta åren.. så eventuellt kan man ju planera om layouten till det rummet då..)..

Någon som har tips?

Tack på förhand,
MVH Sandra

PS - Det är alltså planerat att vara dusch, handfat och toalett i det badrummet vi ska bygga upp nu.. DS
 
Du kan ju börja med att undersöka vad det befintliga avloppet till köket är för diameter och om det är lämpligt att ansluta toaletten till det. Oftast är det 32 mm mellan bänk och golv, för att bli 50 eller 75 i golvet. Sen ansluts det till en 110mm stam någonstans, och där kan du koppla på toaletten.
Om man är på väg att bygga ett badrum i källarplan, så borde det inte vara svårare än att borra ned 110mm genom golvet och lägga rören i tak till golv och ansluta till det riktiga avloppet där. Kanske med en ljudisolerande kanal runt.


En duschkabin blir mycket lättare att införa då, eftersom den släpper sitt avlopp väldigt nära golvet, och en avloppskvarn behöver ha inkommande på en viss höjd.
Se bild på http://www.saniflo.se/privat-bruk/sfa-produktsortiment/sanipro-silence-rsk-5886512
 
corre skrev:
Du kan ju börja med att undersöka vad det befintliga avloppet till köket är för diameter och om det är lämpligt att ansluta toaletten till det. Oftast är det 32 mm mellan bänk och golv, för att bli 50 eller 75 i golvet. Sen ansluts det till en 110mm stam någonstans, och där kan du koppla på toaletten.
Om man är på väg att bygga ett badrum i källarplan, så borde det inte vara svårare än att borra ned 110mm genom golvet och lägga rören i tak till golv och ansluta till det riktiga avloppet där. Kanske med en ljudisolerande kanal runt.


En duschkabin blir mycket lättare att införa då, eftersom den släpper sitt avlopp väldigt nära golvet, och en avloppskvarn behöver ha inkommande på en viss höjd.
Se bild på [länk]

Jag såg inte det som var under köksbänken :surprised:.. jag såg bara det som var "under" (där det kom ut ur taket) i källarutrymmet/förrådet.. där det sedan gick ner i det nygjutna golvet.. och det var den jag chansade på var runt 5 cm i diameter.

Sen vet jag ju att det går därifrån in igenom/under den närmsta källarväggen in i det "blivande tvätt/toa/dusch" rummet.. och därinne är golvet också redan gjutet.. och där sticker det upp både avlopp och vatten lite här och var .. där de förra ägarna planerat att saker skulle placeras.. rimligen är de avloppen "större".. för därifrån går de ju till vår trekammarbrunn..

Men när vi väl fått tillgången till huset går det ju att mäta alla rör och kolla vilka avlopp som är vad.. sen har jag ju några dagar på mig att hitta på nått bra (snickarna kommer samma dag vi får tillgång till huset och börjar bygga upp badrummet.. därför jag försökte forska lite hur saker funkar.. vilka alternativ som finns..)

Ska genast ta mig en titt på länken!
Tack för tipsen.

MVH Sandra
 
Ja just det ja.. om duschen också skall kopplas på så behöver ju den vara lite hm "upphöjd".. för att det ska rinna rätt.. tänkte inte på det. Hmm.. behöver en dusch generellt "stort/större" avlopp (dimensionen alltså) också än t ex handfat? eller är det mer pumpfunktionen man använder via "kvarnen" för just dusch och handfat?

Jag tänkte mest på att det är ju inga problem att dra ner 5 cm rör genom golvet för att haka på det där röret jag hittade.. (det verkar gå rakt ner bara, så det är inte så att det behöver pumpas "i motvind" någonstans.. bara att det enda befintliga röret som fanns riktigt nära var det där köksavloppsröret..)

Ursäkta min fina terminologi på saker o ting haha.. men jag tror du fattar :)
Fråga gärna annars!

MVH Sandra
 
Duschen går at ansluta med 50mm, men det är undantagsvis korts sträckor. Ned genom golv och in på köksstammen skulle jag själv inte våga. Hellre höja kabinen lite och ansluta till en kvarn, det är trots allt endast 80cm rörvägen och en upphöjning på totalt 150mm med rätt karbin.

Vad ska ni ha badrummet i källren till? Det som inte är klart. Kanske går att komma igenom golvet från lgh, till angräsande rummet och sen direkt genom väggen till "badrummet" och ned i rätt golvavlopp?
 
Får man fråga varför du inte skulle våga det?.. just för att den är "smalare" än den bör? eller för att det just är ett köksavlopp? (med allt vad det kan innebära av fett osv .. som allt hår kan fastna i..) eller nått annat skäl?

Bara lite nyfiken :)

..det är inte omöjligt med att ha en duschkabin (iaf inte just nu/tillsvidare..), men ursprungliga tanken var hm.. vanlig duschhörna eller vad man ska kalla det.. lite handikappvänlig då vederbörande hyresgäst måste ha stol i duschen osv.. - och det kan vankas rullstol i framtiden om det vill sig illa :confused:

Så det känns kanske lite som om det är värt att lägga de där extra kronorna för "att göra allt rätt" redan idag.. gentemot att KANSKE behöva göra om det om 4-5 år.. (även om man kan göra om saker i efterhand..)

Idag har vi alla möjligheter i världen "däruppe" eftersom utrymmet inte är byggt än.. och rummet i sig kommer befinna sig 1,2 m upp i luften..(och utrymmet under blir pga höjden bara förvaring förråd.. så man kan ju dra ner rör där utan att störa sig för mycket.. och det är precis bakom en stenvägg som det där köksavloppet går .. och de andra avloppen kommer dryga 2-3 meter ifrån köksavloppet.. och sedan är det ytterligare hmm..15 meter till trekammarbrunnen)

Tack för alla svar och sorry för alla frågor haha :rolleyes:
MVH Sandra
 
corre skrev:
Vad ska ni ha badrummet i källren till? Det som inte är klart. Kanske går att komma igenom golvet från lgh, till angräsande rummet och sen direkt genom väggen till "badrummet" och ned i rätt golvavlopp?
Badrummet i källaren var förra ägarens projekt att göra till SPA. Vi ska fortsätta arbetet med att bygga upp rummet så småningom (alla ytskikt saknas).. även om det kanske inte blir som de planerade. Men alla avlopp och vatten osv är redan draget och golvet är gjutet så varför inte passa på att nyttja det!?

Vi tänker nog inte rikta in oss på spa direkt, men det blir helt klart toalett dusch och tvättstuga minst (då vi idag bara har en toalett i bostadshuset som inte är så stor och de har "klämt in" tvättmaskin där.. dessutom..så det skulle vara bra att få lite mer tvättutrymme).

Idag finns där en kamin (som fungerar att elda i), flertalet uppkommande vatten o avlopp.. ur golvet...ett elskåp...och nån slags värmeanläggning från solcellerna på taket tror jag.. en stooor tank (och massa kopplingar rör ledningar kranar knappar sladdar osv).. ja vi vet ärligt talat inte ett skvatt om de där alla spakarna o knapparna o rören.. pust.. (om du är haj på sånt pm/mejlar jag gärna en bild så kan du försöka förklara det för mig.. hehe om du vill/vet och/eller har tid!)

.. men jag tror vi måste beställa lite konsulttid från rörmokaren som varit där och hjälpt till.. bara för att veta vad som är vad.. vad man ska göra om nått händer.. vad man ska peta på och vad man inte ska peta på.. :x
 
Anledningen är att man dimensionerar avloppen efter tänkta flöden.
Tex dusch är ett visst antal liter i sekunden, och beroende på längden på rören så behöver man olika rör.
50mm är inte så stort, och med längre rör så ökar avkylningen av vattnet och risken för att fett från köket, och hår+tvålrester från duschen fastnar i en böj eller lång horisontell sektion.
Man ska inte underskatta möjligheten att kunna rensa med spolslang, och det är lättare att rensa ett 75mm avlopp än 50mm genom böjar och sånt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Det här är de "rörerierna" som finns i det blivande bad/tvättrummet idag.. (finns ytterligare några som jag tyvärr ej har bild på.. men jag vet t ex att ett handfat är inkopplad på "väggen" mittemot!

brunn1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta förstår jag mig inte riktigt på.. för det är alldeles för nära väggen (med tanke på att stålregeln ska ha ytskik och skivor på sig med..) och dessutom ser det komplett ut.. vilket måste vara hm "fel" när man väl ska lägga nån form av golv?? då måste ju brunnen hamna lite konstigt till?

brunn2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De här anslutningarna vet jag knappt vad det är.. det är kallt o varmt vatten (x 2 antar jag..?).. och nått slags avlopp.. och vatten till toa.. antar att de tänkt bygga upp en halv/helvägg just där och låta alla rör komma ur den väggen?


brunn3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De där vet jag inget alls om än .. det är ganska nära bilden med golvbrunnen som är för nära väggen.. (nån meter imellan).

Sen finns det ytterligare en brunn.. vid sidan av den där tanken/solcellsgrejerna..
Man skulle behöva en karta..

MVH Sandra
 
Korvgubbe
Det finns ju "bajskvarnar" som är tänkta att fungera på fritidsbåtar, där det ofta är små dimensioner och allmänt jävligt på precis alla sätt och vis. Kanske det är något som passar bättre än en kökskvarn?
 
Korvgubbe skrev:
Det finns ju "bajskvarnar" som är tänkta att fungera på fritidsbåtar, där det ofta är små dimensioner och allmänt jävligt på precis alla sätt och vis. Kanske det är något som passar bättre än en kökskvarn?
Det är ingen "kökskvarn" som var på tapeten här heller.. utan en liten bajskvar/låda inne på toa som maler ner och skjutsar iväg skiten (rent ut sagt haha).. den är gjord för wc/dusch/handfat.. finns även toaletter med inbyggda kvarnar (har kikat på dom också).. lite dyrare än standardtoaletterna.. men då slipper man den där lilla extra lådan..

Skälet till "kvarnen" överhuvudtaget är ju att det närmsta röret som fanns att tillgå (som redan "funkar") var det ifrån köket.. och det är ju lite smalare än till vanliga toaletter (men man skulle kunna koppla på sig på det i rummet under.. där det går ner i golvet.. man har ett par meter på sig där röret är synligt).. så funderingen va.. funkar det eller inte? ..eller ska man satsa på att försöka få till nån annan rördragning.. till nått annat befintligt avlopp som är större..

Tack för tipset!
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.