Tycker det är lite otydligt hur långa skruven ska vara när man monterar i en säker-vatten vägg bestående av 15mm k-plyfa + 12mm gips och kakel.
Detta är vad Schönox visar i sina instruktioner:
Illustration av infästning i vägg med skruv, plugg, och tätskikt markerat, ur Schönox instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag tittar på många andra ställen verkar det som att VVS-skruven går helt genom konstruktionsplywooden och ut på baksidan. Ska den detta eller inte?

Tack!
 
Bilden visar hur skruven fästes i en massiv konstruktion eller bakomliggande regel/kortling.
 
Immobil Immobil skrev:
Bilden visar hur skruven fästes i en massiv konstruktion eller bakomliggande regel/kortling.
Så när man fäster i en säkervatten-vägg så ska den gå igenom plyfan helt?
 
Det väsentliga är att OM man borrar för ex. en plugg, så skall hålet inte gå igenom.

Man vill att det silikon man lägger i hålet skall följa med skruven in, men tryckas ut med hårt tryck från skruven i materialet som den gängar i. Om det är hål rakt igenom, och man ex. trycker in en plastplugg, så kommer den att putta silikonet framför sig ut genom hålet. Silikonet i hålet skall inte ha någonstans att ta vägen, då får man bra tryck på det. Men även om skruven borrar sig ut genom plyfan,så är det ändå bra tryck mellan gängorna och plyfan, och silikonet kan inte hamna framför skruven, eftersom där inte finns något hål innan skruven dras i.
 
H hempularen skrev:
Det väsentliga är att OM man borrar för ex. en plugg, så skall hålet inte gå igenom.

Man vill att det silikon man lägger i hålet skall följa med skruven in, men tryckas ut med hårt tryck från skruven i materialet som den gängar i. Om det är hål rakt igenom, och man ex. trycker in en plastplugg, så kommer den att putta silikonet framför sig ut genom hålet. Silikonet i hålet skall inte ha någonstans att ta vägen, då får man bra tryck på det. Men även om skruven borrar sig ut genom plyfan,så är det ändå bra tryck mellan gängorna och plyfan, och silikonet kan inte hamna framför skruven, eftersom där inte finns något hål innan skruven dras i.
Okej, så i mitt fall ska man gå igenom plyfan med skruven. Kommer inte använda någon plugg. För vad jag förstår så är det viktigt att vet att den fäster i plyfan så mycket som möjligt. Och enda sättet att vara säker på att den fäster ordentligt är att gå igenom.
 
Ja, det korrekta sättet är att borra igenom kakel, tätskikt och kanske lite gips men ABSOLUT INTE borra i plyfa(OSB.
Sen fylla hålet fullt med silikon.

Sen skruvar man skruven som då fäster i plyfan och går igenom den, men det viktiga i kråksången är att silikonet inte kan tryckas ut genom att hål i plyfan och försvinna.

Jag vill dock inte ha längre skruv än nödvändigt (el/rör( inne i väggen) så jag skaffar alltid så korta som möjligt men att de ändå precis går igenom om det går.

En sak till. Jag borrar oftast med lite större kakelborr än nödvändigt (med tanke på skruven) så att hålet blir tillräckligt stort för att få in en silikontubspets och fylla det ordentligt).
Det är ju ändå i träskivan bakom som skruven ska fästa sen.
 
tommib
Var gör du hålet då? Det står ju tydligt i instruktionen att infästningar i våtzon 1 endast ska göras i just massiva konstruktioner.
 
tommib tommib skrev:
Var gör du hålet då? Det står ju tydligt i instruktionen att infästningar i våtzon 1 endast ska göras i just massiva konstruktioner.
M martinradbo skrev:
Ja, det korrekta sättet är att borra igenom kakel, tätskikt och kanske lite gips men ABSOLUT INTE borra i plyfa(OSB.
Sen fylla hålet fullt med silikon.

Sen skruvar man skruven som då fäster i plyfan och går igenom den, men det viktiga i kråksången är att silikonet inte kan tryckas ut genom att hål i plyfan och försvinna.

Jag vill dock inte ha längre skruv än nödvändigt (el/rör( inne i väggen) så jag skaffar alltid så korta som möjligt men att de ändå precis går igenom om det går.

En sak till. Jag borrar oftast med lite större kakelborr än nödvändigt (med tanke på skruven) så att hålet blir tillräckligt stort för att få in en silikontubspets och fylla det ordentligt).
Det är ju ändå i träskivan bakom som skruven ska fästa sen.
Kanon, då förstår jag korrekt!
Självklart ska den inte vara för lång, men det gör inget om det går in några mm.
Yes, jag har köpt 6mm diamantborr för vinkelslip.
 
tommib tommib skrev:
Var gör du hålet då? Det står ju tydligt i instruktionen att infästningar i våtzon 1 endast ska göras i just massiva konstruktioner.
I våtzon ett så är säkervatten-vägg godkänd för infästning om du läser hela stycket:
Skruvinfästningar ska göras i betong eller annan massiv konstruktion, träreglar, träkortlingar eller i konstruktion som är provad och godkänd för infästning, till exempel skivkonstruktion. Se exempel på konstruktion på säkervatten.se.
 
J jockebq skrev:
I våtzon ett så är säkervatten-vägg godkänd för infästning om du läser hela stycket:
Precis, det är godkänt att skruva i en korrekt våtrumsvägg.

Egentligen finns det bara ett ställe som är känsligt i ett badrum om man har duschväggar(min egen åsikt) å det är inne i duschen. Å där undviker jag att skruva upp saker så långt det bara går. I övriga badrummet spelar det i praktiken ingen roll hur man gör.
Fast man följer ju alltid reglerna även om det är ett litet hål för en krok långt bort från allt vatten så klart ;-)
 
M martinradbo skrev:
Precis, det är godkänt att skruva i en korrekt våtrumsvägg.

Egentligen finns det bara ett ställe som är känsligt i ett badrum om man har duschväggar(min egen åsikt) å det är inne i duschen. Å där undviker jag att skruva upp saker så långt det bara går. I övriga badrummet spelar det i praktiken ingen roll hur man gör.
Fast man följer ju alltid reglerna även om det är ett litet hål för en krok långt bort från allt vatten så klart ;-)
Hur gör du för att fästa duschblandaren i väggen? Det krävs ju hål för att fästa blandarfästet? Och även duschen måste skruvas i vägg?
 
J jockebq skrev:
Hur gör du för att fästa duschblandaren i väggen? Det krävs ju hål för att fästa blandarfästet? Och även duschen måste skruvas i vägg?
Om det krävs (beror på blandartyp, rörgenomföringstyp m.m.) så skruvar jag enligt instruktion med borr, silikon m.m. Är bara extra noga just där :)
 
J jockebq skrev:
Hur gör du för att fästa duschblandaren i väggen? Det krävs ju hål för att fästa blandarfästet? Och även duschen måste skruvas i vägg?
Utdrag ur instruktionsmanual för fastsättning i byggkonstruktioner med steg-för-steg illustrationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.