Hejsan
Jag bygger en attefallehus. Rörmokaren sa att jag behöver en fördelare och set är fakmässigt att ha den men jag tror inte det för att det är bara ett badrum och ett kök bredvid så varför inte bara ventil.
Fördelaren kostar 7k men installation enligt honom.
Behöver jag verkligen en fördelare?
 
Det är knappast fördelaren själv som kostar 7000kr.

Fördelaren är billig men skåpet den ska sitta i är dyrt. Vill man bygga seriöst ska man ha ett skåp som uppfyller kraven i SäkerVatten. Om du sedan delar på inkommande vatten med t-kors eller ett fördelningsrör lär nog inte påverka priset.

Alternativet blir ju att dra från tappstället till tappställe. Det går väl att göra även det vattensäkert men det lär ju se lite konstigt ut kanske.....

Rör-i-rör från en central plats brukar bli bäst.
 
Förr i tiden fördelades vattnet genom att man greandea av rören inne i väggar och golv. Men det är inte godkänt längre. Alla kopplingar måste vara inspekterbara, och sitta i ett utrymme där en läcka inte kan ställa till skada. Därav att man idag i princip måste ha ngn form av fördelare.

Oftast ett (dyrt) skåp som ex. byggs in i väggen. Skåpet är tätt, med ett skvallerrör som mynnar ut på golvet i ex. badrummet. Rinner det ut vatten där så vet man att det finns en läcka inne i skåpet med alla kopplingar.

Men det finns lösningar där man ex. sätter fördelaren inne i komoden under handfatet, badrummet är ju ett tätt utrymme. Det dinns även en lösning med rätt snygg fördelare i öppma luften (fabrikat Vatette), matande rör kommer ut ur väggen, går vidare till en fördelare, rören går in i väggen igen till toa, dusch osv. Allt förkromat. Betydligt billigare än inbyggnadsskåpet.

Jag tycker att 7000 för fördelarskåp låter lite dyrt. Är det möjligen även fördelare för golvvärmeslingor?
 
H hempularen skrev:
Jag tycker att 7000 för fördelarskåp låter lite dyrt. Är det möjligen även fördelare för golvvärmeslingor?
2-3kkr i material och några tusingar i arbete låter väl inte speciellt konstigt?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jo, arbetet med själva fördelaren och skåpet skall inte behöva kosta "några tusingar".
 
H hempularen skrev:
Förr i tiden fördelades vattnet genom att man greandea av rören inne i väggar och golv. Men det är inte godkänt längre. Alla kopplingar måste vara inspekterbara, och sitta i ett utrymme där en läcka inte kan ställa till skada. Därav att man idag i princip måste ha ngn form av fördelare.

Oftast ett (dyrt) skåp som ex. byggs in i väggen. Skåpet är tätt, med ett skvallerrör som mynnar ut på golvet i ex. badrummet. Rinner det ut vatten där så vet man att det finns en läcka inne i skåpet med alla kopplingar.

Men det finns lösningar där man ex. sätter fördelaren inne i komoden under handfatet, badrummet är ju ett tätt utrymme. Det dinns även en lösning med rätt snygg fördelare i öppma luften (fabrikat Vatette), matande rör kommer ut ur väggen, går vidare till en fördelare, rören går in i väggen igen till toa, dusch osv. Allt förkromat. Betydligt billigare än inbyggnadsskåpet.

Jag tycker att 7000 för fördelarskåp låter lite dyrt. Är det möjligen även fördelare för golvvärmeslingor?
exakt. Jag tänkte bara ventiler under tvättställ sen kopplingar som går till olika blandare. 7k är skåp, fördelare och jobbet
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är knappast fördelaren själv som kostar 7000kr.

Fördelaren är billig men skåpet den ska sitta i är dyrt. Vill man bygga seriöst ska man ha ett skåp som uppfyller kraven i SäkerVatten. Om du sedan delar på inkommande vatten med t-kors eller ett fördelningsrör lär nog inte påverka priset.

Alternativet blir ju att dra från tappstället till tappställe. Det går väl att göra även det vattensäkert men det lär ju se lite konstigt ut kanske.....

Rör-i-rör från en central plats brukar bli bäst.
jo det är bäst för en villa kanske men varför en attefallehus? det är 2m av rör mellan varje blandare. allt kan nås snabbt. ventiler kan sitta under tvättställ sen t kopplingar till olika blandare. Jag behöver minska kostnader så därför jag tänker att inte ha skåpet
 
H hempularen skrev:
Förr i tiden fördelades vattnet genom att man greandea av rören inne i väggar och golv. Men det är inte godkänt längre. Alla kopplingar måste vara inspekterbara, och sitta i ett utrymme där en läcka inte kan ställa till skada. Därav att man idag i princip måste ha ngn form av fördelare.

Oftast ett (dyrt) skåp som ex. byggs in i väggen. Skåpet är tätt, med ett skvallerrör som mynnar ut på golvet i ex. badrummet. Rinner det ut vatten där så vet man att det finns en läcka inne i skåpet med alla kopplingar.

Men det finns lösningar där man ex. sätter fördelaren inne i komoden under handfatet, badrummet är ju ett tätt utrymme. Det dinns även en lösning med rätt snygg fördelare i öppma luften (fabrikat Vatette), matande rör kommer ut ur väggen, går vidare till en fördelare, rören går in i väggen igen till toa, dusch osv. Allt förkromat. Betydligt billigare än inbyggnadsskåpet.

Jag tycker att 7000 för fördelarskåp låter lite dyrt. Är det möjligen även fördelare för golvvärmeslingor?
nej ingen golvvärme röö
 
U UkJay skrev:
jo det är bäst för en villa kanske men varför en attefallehus? det är 2m av rör mellan varje blandare. allt kan nås snabbt. ventiler kan sitta under tvättställ sen t kopplingar till olika blandare. Jag behöver minska kostnader så därför jag tänker att inte ha skåpet
Har du en golvbrunn där skarvningarna skall sitta så hade jag inte bemödat mig med ett skåp. Men kolla bara av så att försäkringen täcker om något händer.
 
D Dr Benz skrev:
Har du en golvbrunn där skarvningarna skall sitta så hade jag inte bemödat mig med ett skåp. Men kolla bara av så att försäkringen täcker om något händer.
här är ritningen. Alma ventil ska sitta under tvättställ i badrummet
 
  • En skärmdump av en mobil visar en ritning med mått och planlösning för ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U UkJay skrev:
jo det är bäst för en villa kanske men varför en attefallehus? det är 2m av rör mellan varje blandare. allt kan nås snabbt. ventiler kan sitta under tvättställ sen t kopplingar till olika blandare. Jag behöver minska kostnader så därför jag tänker att inte ha skåpet
SKa det vara utanpåliggande rör så låter det ju rimligt. Finns en del regler med hur rörgenomföringar får se ut i våtutrymme dock så kan ju vara det som ställer till det, att man med utanpåliggande tvingas gå genom väggen i en våtzon? Då vill man istället gå inne i väggen och måste således koppla samman någonstans.
 
U UkJay skrev:
här är ritningen. Alma ventil ska sitta under tvättställ i badrummet
Ok. hur är rördragning tänkt mellan tvättställ och dusch/toa?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ok. hur är rördragning tänkt mellan tvättställ och dusch/toa?
röret underskott ska gå till tvättstugan bakom toaletten, sen från tvättstugan till köket. Badrummet och tvättstugan är båda vattentäta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.