Hej! Till byggsamrådet måste jag ha med ventilations och VVS ritningar. Hur har ni som bygger lösvirke själva löst det, måste man anlita en VVS konsult, vilket låter dyrt, eller har någon ett bättre förslag? Tänkte göra mycket av installationen själv.
Nybyggarn
 
Hej,
Är idag i samma sits. Hur löste det sig för dig? Man tycker ju att en vvs-installatör borde kunna ta fram konstruktionsritningar på just vvs - men icke sa nicke... tacksam för info om hur ni gjorde!?!
 
Tycker ni att en halv dag för en vvs-konsult, ca 4 tim x 650 = 2600 kr+moms kr är dyrt så kan ni ställa det i relation till vad huset kostade.........
 
Vad gjorde vvs:arn för jobb under de fyra timmarna? Det låter som att mycket arbete har gjorts av någon annan?
 
Du kan ju alltd rita själv. Behöver inte vara så proffsigt gjort. Ska du installera själv så är du säkert insatt i vad som ska göras/ritas.

DD
 
Finns det någon som kan ge ett exempel på en sådan ritning? Vore intressant att se hur det ska/kan se ut, om man nu vill rita själv..
 
Snailman
Man kan knalla upp på kommunen (byggnadskontoret) och be få titta på dessa ritningar till något nyligen byggt hus, kostar inget, om man vill ha ett större antal kopior så kan det kosta.

skaffade själv sådana från en 5-6 hus...

angående ventilation och vatten så kan man få tips om gångbara dimensioner och flöden här på forumet i ganla trådar.
 
Ok, bra tips, synd bara jag kommit på kant med ansvarig på just byggnadskontoret... får se om hon är intresserad av att hjälpa mig.
 
Snailman
Det är offentliga handlingar, de är skyldiga att ganska så omgående se till att man får titta på dem. Du har ingen annan stad i närheten dit du kan gå istället?
men du ska nog ha letat rätt på adressen till några lämpliga nybyggda hus innan du går dit...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.