Jag måste ju medge att jag är lite ringrostig vad det gäller VVS och marknaden har ju fullkomligt exploderat med nya fina grejer sedan jag senast renoverade ett badrum för dryga 12 år sedan...

Glad i hågen knatade jag in på Hornbach med siktet på lite Prisolrör och tillhörande Vatette kopplingar, men nej, säger Hornbach experten Rör-i-rör ska du ha...

Jaha, okej, säger jag och ser lite förvirrad ut så han hjälper mig lassa på en rulle 60m 15mm RiR och en fördelare (faktiskt av märket Vatette så helt fel hade jag inte!) samt ett gäng press/knip/push kopplingar, eller vad de nu heter...

RiR rullen var ju förvisso billigare än Prisol skulle varit, men herregud när jag såg priset i kassan för dessa press/knip/push kopplingar och sen måste jag dessutom ha bockstöd och "quickboxar" för inkopplingen som han hjälpte mig att beställa då de inte hade dem på hyllan... 😬

Första frågan då... Jag inser ju att RiR är väldigt trevligt, speciellt den dagen man ev. behöver byta vattenrör, men är det, som "experten" på Hornbach säger krav för tappvatten idag?
Enligt honom är Prisol endast för vattenburen värme...

Sen, om jag nu behåller min rulle RiR, fungerar olika märkens kopplingar ihop, så länge de är 15mm då?

Fördelarskåp är ju en historia för sig, hur i h-vete kan ett plåtskåp gå loss på flera tusen?
Jag måste ju tänka om lite nu ev. eftersom jag hade tänkt ha två fördelarskåp men är väl inte jättesugen på att hosta upp med kostnaden för dubbla skåp, men det kanske blir den enklare lösningen ändå...
 
D
Jag hade valt väggfördelare istället för skåp. Platseffektivt, billigt, göms enkelt bakom badrumsskåp. Se t.ex. Vatette V6.

Har ett skåp idag men inte så glad i det.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag hade valt väggfördelare istället för skåp. Platseffektivt, billigt, göms enkelt bakom badrumsskåp. Se t.ex. Vatette V6.

Har ett skåp idag men inte så glad i det.
Det hade jag inte tänkt på faktiskt... Jag har också lite problem med att lista ut var jag ska knöla in en ånggenerator så kanske får tänka om lite och placera den och fördelare ihop i ett skåp...
 
Det man egentligen "behöver" är ju underdelen med gummitätningarna... skåpet fyller ingen större funktion om man ändå ska ha det dolt..
 
A Alexn72 skrev:
Det man egentligen "behöver" är ju underdelen med gummitätningarna... skåpet fyller ingen större funktion om man ändå ska ha det dolt..
Tanken från början var att ha ett skåp infällt i vägg bakom dörren när man kommer in, samt ett i väggen inne i en liten toalett.
Jag ska ha en handdush inne på toaletten så jag måste fördela vattnet där ändå.
 
anders07 anders07 skrev:
Tanken från början var att ha ett skåp infällt i vägg bakom dörren när man kommer in, samt ett i väggen inne i en liten toalett.
Jag ska ha en handdush inne på toaletten så jag måste fördela vattnet där ändå.
Fördela vatten behöver du inget skåp om du gör det inne i våtutrymmet. Själv så satte jag fördelaren under kommoden
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.