Hej,

Håller på att renovera ett fritidshus i samband med installation av enskilt avlopp. Bad VVS-folket som lade rören i marken att göra rörgenomföringarna i golvet när de ändå var på plats.

Läste i säker vatten att avståndet mellan rör och skiva ska vara max 2mm. När jag mäter avståndet mellan skiva och rör på rörgenomföringen till handfatet så mäter jag nästa 1cm.

Så ett par frågor:

1. Går detta att korrigera?
2. Spelar det någon roll?
3. Skulle ni ”reklamera” arbetet. Det är väll knappast fackmannamässigt utfört om det avviker från säker vatten?
 
Hade ni avtalat att det skulle göra enligt säker vatten och med intyg?
 
Nej, det trodde jag var självklart om man anlitade ett seriöst VVS-företag.
 
Vad gäller intyg så spelar det mindre roll - är mest intresserad av att det ska vara korrekt gjort.
 
Svårt att säga om det är ett problem eller om det går att ändra enkelt utan bilder.

Allt går att ordna, bara frågan om hur.
 
R Robert-san01 skrev:
Svårt att säga om det är ett problem eller om det går att ändra enkelt utan bilder.

Allt går att ordna, bara frågan om hur.
 
  • Måttband visar måttet på en grå rörinstallation genom en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätband som mäter diameter på ett svart rör genom golv, vid konstruktionsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men du ska väl ha tätskikt klinker etc på det golvet också ? Vänta lite med att klaga, det där kommer bli fint.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
A
Skojar du eller, klagar du på det där.

Inga problem!
 
  • Gilla
Larsalars
  • Laddar…
Vänta lite..

"rörgenomföringar i golv" är ju inte ok överhuvudtaget enligt säker vatten...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det vet vi, men går det inte på annat sätt så får man laga efter läge.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Alright, tack för era kommentarer. Verkar Inte vara någon panik alltså. :cool: Hade jag själv gjort hålen hade jag varit missnöjd om det varit 3mm luft i stället för 2mm mellan rör och skiva. Men det beror i första hand på okunskap. Svårt att förutse om det blir ett problem eller ej i nästa steg.

Yes - det ska på ett tätskickt. Det är ett timmerhus som rör sig en del så det blir plastmatta.
 

Bästa svaret

Sätt ett rör utanpå ditt rör som är fäst i golvet och minst 40mm längre än vad golvet blir tjockt som du drar upp mattan mot. Då har du en "nisch" och uppfyller säker vatten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Sätt ett rör utanpå ditt rör som är fäst i golvet och minst 40mm längre än vad golvet blir tjockt som du drar upp mattan mot. Då har du en "nisch" och uppfyller säker vatten.
Det är sådana som du som gör detta forum så ovärderligt!
 
  • Gilla
Larsalars och 1 till
  • Laddar…
3.3.1 Rörgenomföring i golv med tätskikt
I bad- eller duschrum ska inga rörgenomföringar finnas i golv med tätskikt förutom avlopp och golvbrunn.

Utdrag från säkert vatten, Vattenrör eller värme rör får inte komma upp ur golvet. Men avlopp får, många missförstår detta.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vänta lite..

"rörgenomföringar i golv" är ju inte ok överhuvudtaget enligt säker vatten...

3.3.1 Rörgenomföring i golv med tätskikt
I bad- eller duschrum ska inga rörgenomföringar finnas i golv med tätskikt förutom avlopp och golvbrunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.