Hej,

Har nyligen bytt vattenledning in till huset och tänkt börja inleda byte av de äldre rören i huset (byggt -52). Skåne.

Tänkte börja med att byta ut lite gamla ledningar i källaren innan jag ger mig på toaletter & kök.

Bifogar bilder på hur rören ser ut som behöver bytas ut. (ca 10 meter rör, mestadels raka rör, går genom 1 vägg)

Tänkte höra med er vad ni uppskattar att ett sånt jobb skulle kosta?

Har fått in en offert som gissade på ca 30,000:-
 
  • Källare med rör, grenuttag, vattenmätare och ojämn betongvägg. Oorganiserad installation, gamla möbler i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett underhållsutrymme med rör och ledningar längs ett strukturerat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt, slitet rum med synliga rör, en grön dörr och en hängande svart lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg, blå rör, vit dörröppning, kablar och kedjor, något mörkt rum bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget direkt svar på frågorna.

Med tanke på åldern på huset så är det stor risk att det är asbest i delar av rörisoleringen, det är vid böjar och förgreningar största risken finns.

Om det är en seriös firma så blir offerten väldigt hög, detta med tanke på alla regler mm som gäller när företag handskas med asbest.
Men om du själv river isoleringen runt iaf böjar mm så behöver företaget inte tänka på den biten.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret. Kan vara bra att ha i åtanke när jag ska byta de isolerade rören.

Jag var lite slarvig och missade skriva ut att det gäller det gröna/blå metallröret.
Så det ska tas bort och förmodligen bara ersättas med kopparrör.
 
J Joasson skrev:
Tack för svaret. Kan vara bra att ha i åtanke när jag ska byta de isolerade rören.

Jag var lite slarvig och missade skriva ut att det gäller det gröna/blå metallröret.
Så det ska tas bort och förmodligen bara ersättas med kopparrör.
Då är din prisindikation rejält överdriven redan hälften ger guldkant till utföraren. Du har inte funderat på att byta själv? Ett enkelt och bra litet övningsjobb.
 
Kanske har VVS:aren också uppfattat det som jag vill byta samtliga rör och inte bara de enkla icke isolerade rören... Jag vågar inte göra sånt VVS-arbete, vill helst att det utförs fackmannamässigt ifall nått skulle hända.
 
  • Rörledningar längs ett tak i ett rum, markerade för att identifiera dem i VVS-sammanhang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
J Joasson skrev:
Kanske har VVS:aren också uppfattat det som jag vill byta samtliga rör och inte bara de enkla icke isolerade rören...
Fast de isolerade rören är väl av samma årgång/skick innanför isoleringen?
Annars tyckte jag 30' spontant lät rimligt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast de isolerade rören är väl av samma årgång/skick innanför isoleringen?
Annars tyckte jag 30' spontant lät rimligt.
Det är förvisso sant. Är 30' rimligt för det större jobbet, att byta även de isolerade rören, eller menar du att 30' hade varit rimligt för att byta dessa 10 meter stål/kopparrör för inkommande vatten?

Efter fått se genomskärning av stålröret från inkommande vatten så vill jag framförallt byta ut dessa ledningar då de inte har många millimeter kvar innan de är helt igensatta.
 
C
J Joasson skrev:
Det är förvisso sant. Är 30' rimligt för det större jobbet, att byta även de isolerade rören, eller menar du att 30' hade varit rimligt för att byta dessa 10 meter stål/kopparrör för inkommande vatten?
Magkänslan tyckte det lät rimligt för jobbet som du beskrev det, dvs. de oisolerade rören. Men det går säkert att hitta någon som kan göra det billigare.
 
J Joasson skrev:
Det är förvisso sant. Är 30' rimligt för det större jobbet, att byta även de isolerade rören, eller menar du att 30' hade varit rimligt för att byta dessa 10 meter stål/kopparrör för inkommande vatten?

Efter fått se genomskärning av stålröret från inkommande vatten så vill jag framförallt byta ut dessa ledningar då de inte har många millimeter kvar innan de är helt igensatta.
Låt dig nu inte luras av dessa höga uppskattningar på det lilla och ytterst enkla jobbet att byta din oisolerade sträckning på bilderna. Du kan summera delarna från valfri nätbutik och multiplicera med tre och anta lyxtaxin fram och åter till dig med A-montören som sliter under den dag som väl räcker för jobbet. Fundera sen på rimligheten för det som ligger utom materialandelen.
 
  • Gilla
Joasson
  • Laddar…
Taxi: 1000 kr (firman ligger ca 1 mil ifrån mig)
Material: 6000 (x3 räknat)
Timpeng: 1000kr/tim. (Gissar på 3 timmar men låt oss säga 8 timmar)

Högt uppskattat tycker jag att 15,000 hade varit rimligt för arbetet.
GK100 GK100 skrev:
Låt dig nu inte luras av dessa höga uppskattningar på det lilla och ytterst enkla jobbet att byta din oisolerade sträckning på bilderna. Du kan summera delarna från valfri nätbutik och multiplicera med tre och anta lyxtaxin fram och åter till dig med A-montören som sliter under den dag som väl räcker för jobbet. Fundera sen på rimligheten för det som ligger utom materialandelen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.