Hej!

Hur gör jag...???

Jag skall dra lite rör från övervåningen ned till pannrummet i källaren
det kommer gå avlopp 75mm o 110mm och 2st 20mm för golvvärme, 2st 20mm för radiatorer,
2 för vvc och en kallvatten. Om jag drar allt bredvid varandra på väggen så tar det mycket yta.
avloppsrören är inte så mycket o göra men dom andra kan man dra dom 2 och 2 framför varandra
finns det sådana hållare eller hur gör man sätter man en vinkel på väggen och drar på varje sida??
Hur gör man för att bunta ihop rören men så det finns möjlighet att komma åt om det behövs.

Tänkte sen bygga en öppningsbar låda och täcka in allt, lådan blir öppen nedåt till pannrummet
så om det blir läckage så kommer det synas som en pöl i pannrummet.
 
Räcker det inte med 110 avloppet... Du kan ju koppla ihop dom där uppe...
 
Jo kan kan man väl... :)

Jag skall dra allt gråvatten sepparat för att återvinna värmen..
Sen funderar jag på att gå ut till en reningsdamm med gråvattnet för att ha till bevattning.
det senare här vet jag att det kan bli problem med att få tillstånd till...

Jag har 5700kvm tomt så det går åt rätt så mycket vatten för bevattning.
 
20mm rör?
 
Ja 20mm har jag i stammarna till värmen man brukar väl dimensionera 5kw/20mm jag har låg framtemp och lågt flöde.
Jag har 3 stammar där jag dimensionerat för ca 5kw på varje. Har räknat på 22°C inne när det är ca -25ute jag har ca 350kvm o värma upp
 
Vad är det för rör?I koppar har vi bara 18 eller 22. Tror det inte finns 20mm i PEX heller. Eller har du dragit golvvärmerör längs väggen? De finns i 20mm tror jag.
 
Kan du inte ha samma rör för golvvärme och radiatorer? Eller har du fördelaren i pannrummet och endast en slinga uppe?
 
Du kan ju bygga dina egna hållare av spikband. Eftersom det kommer vara inbyggt behöver det ju inte vara estetiskt. Två av rören för värmen kan du ju lägga mellan avloppsrören. Så här:
o8O8

Orkar inte rita, så jag hoppas du förstår min tanke. Första o är 75 mm röret, sedan två st 20 mm rör framför varandra, sedan 110 mm röret och sedan de två återstående 20 mm rören. Du kommer ju att få utrymme framför och bakom vid 75 och 110 rören där ligger emot varandra. Där borde du kunna få in rören för att spara bredd.
 
Krilleman
sj6 skrev:
Vad är det för rör?I koppar har vi bara 18 eller 22. Tror det inte finns 20mm i PEX heller.
Klart det finns 20mm i PEX!
Inga konstigheter alls...
 
krilleman_215 skrev:
Klart det finns 20mm i PEX!
Inga konstigheter alls...
Snabb googling och jag hittar bara dimensionen 20mm på golvärme-pex.
 
sj6 skrev:
Snabb googling och jag hittar bara dimensionen 20mm på golvärme-pex.
Finns iaf 12, 16 och 20mm
 
3ple skrev:
Finns iaf 12, 16 och 20mm
15, 18 och 22 kör vi. Uponor Combipex med vitt skyddshölje (Diffusionstät) till det mesta.

Lättast då de är samma dimensioner som CU-rör.
 
Inte till golvvärmeslang väl?
 
3ple skrev:
Inte till golvvärmeslang väl?
Nej, det var ju därför jag undrade vad det är för rör han går med i trapphuset som är i dimensionen 20mm.

I golvvärmerör finns även 17mm ;)
 
Krilleman
LK PEX finns i 16 20 25 32 40 50 63
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.