För VVC (varmvattencirkulation) i en vanlig villa, måste man då

1) ha en särskild liten pump som hela tiden ser till att varmvattnet "cirkulerar runt" i denna slinga (som kanske är ca 22 meter lång, d v s 11+11 meter), eller
2) roterar vattnet mer eller mindre automatiskt genom skillnader/förändringar i temperaturer i slingan (värmeförluster), eller
3) brukar detta skötas automatiskt av moderna BV-pumpar som VVC-slingan utgår från genom särskilda kopplingar...

...eller hur fungerar det egentligen rent schematiskt med en VVC? Enkel beskrivning för lekman skulle uppskattas.
 
Man har en liten cirkulationspump. Har du någorlunda regelbundna tider för när du använder varmvatten kan du timerstyra pumpen. Min vvc stängs av när jag lämnar huset.
 
Ok tack.

Kan det vara så att en sådan mindre VVC-pump, som kontinuerligt cirkulerar varmvatten, finns inbyggd i nya moderna modeller av BV-pumpar som kommit ut på marknaden de senaste åren, eller brukar det vara så att man alltid för köpa till en sådan pump extra och montera?
 
Det får du kolla i spec. för varje modell men jag tror inte att det ingår som standard. Jag har en två år gammal CTC och den har inte vvc inbyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.