Jag har precis fått bergvärme installerat och i och med att jag ställde pumpen på ny plats (i garaget) för att få mer plats och mindre ljud så blev det redan ganska långa avståndet till kök och ett badrum ännu längre och nu tar det rejält med tid för varmvattnet att komma fram.

Med min Daikin bergvärmepump finns en liten skiss på hur/var man kopplar in cirkulationspump (finns retur "inbyggt" i pannan och även styrning för vvc pump). På denna skiss verkar de sätta pumpen på tillflödet medan en del andra ritningar jag sett (inte daikin) verkar sätta den på returen. Jag försöker tänka ut för/nackdelar med bägge men det enda jag kan komma på som nackdel är ju att pumpen enligt daikin skall sitta "ivägen" för flödet dvs om jag slår på kranen utan att pumpen går så kanske jag inte får något vatten? (vet inte om det är så pumpen funkar).

Någon input på placering, något att tänka på?
 
  • Skiss av varmvattencirkulationssystem med värmepump, cirkulationspump och kopplingsanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Jag skulle ha satt den vid markering "F".

Det är oftast det normala installationsförfarandet för en VVC-pump.
 
  • Gilla
nombz
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag skulle ha satt den vid markering "F".

Det är oftast det normala installationsförfarandet för en VVC-pump.
Ja, precis det jag också läst. Tycker Daikins metod känns lite konstig ( kanske till och med fel om det inte kan flöda genom en VVCpump som inte snurrar).
 
Bilden är nog bara schematisk. Man behöver ju inte ha pumpen borta vid badrummet oavsett om den sitter på fram eller retur...

Det är inget problem för vattnet att flöda genom en stillastående cirkulationspump.
 
  • Gilla
nombz
  • Laddar…
Men kan det inte lika väl rinna "baklänges" från pannan till c om pumpen står still?
Där finns väl inga backventiler i systemet?

OK, skiktning i pannan osv, men ändå?
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Helt rätt KoW!

Såhär ser flödesschemat ut i en värmeväxlare med VVC.

Flödesschema för en värmeväxlare med markerade VVC-kopplingar och komponentlegender.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det inte bra med en växelventil/shunt också så man slipper cirkulera allt vatten genom beredaren?


VTA320_VTA520_1-01.ashx
 
Blandningsventil brukar den heta på varmvattnet.
 
Ja, blandningsventil skulle jag skriva...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men kan det inte lika väl rinna "baklänges" från pannan till c om pumpen står still?
Där finns väl inga backventiler i systemet?

OK, skiktning i pannan osv, men ändå?
Just det, den är ju intressant :) f) sitter i verkligenheten på toppen av pannan. I min begränsade skalle skulle det kanske i alla fall göra det mindre troligt att vattnet "väljer" den vägen.
Vet inte riktigt om det är någon nackdel att cirkulera genom pannan? (bergvärmepumpen kommer att styra vvc pumpen med timer så det kommer inte cirkulera konstant.
 
Lite längre in i manualen finns fler alternativ till inkoppling, där används faktiskt backventil. Diagram över installation av värmepumpssystem med inkopplingar för omedelbart varmvatten och desinfektion, inklusive backventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.