Jag bor i ett flerbostadshus (BRF) med flera tappvattenstammar. Alla utom en har VVC -- självklart den som försörjer mitt kök och badrum. Rättare sagt finns en VVC-ledning men den är ej i drift. En titt i källaren visar att VVC-ledningen som hör till den aktuella stammen helt enkelt inte är hopkopplad med resten av systemet, och någon har skrivit "får ej kopplas" på rörstumpen. Troligen har det sett ut så sedan stambyte 2003.

Jag sitter själv i styrelsen och tänkte försöka undersöka saken. Men vad finns det egentligen för tänkbara förklaringar?
 
Någon har kanske tidigare kopplat in en handukstork på VVC systemet vilket inte är godkänt.
 
Tänkbart... Finns det några andra förslag?
 
En idé skulle kunna vara att återledningen hamnat lite olämpligt så man får oönskad uppvärmning/nedkylning på den slingan.
 
Den kanske är skadad i renoveringen och inte länre tät?
 
Ja... Fast det ser snarare ut som VVC:n drogs ny vid stambytet 2003. Dvs man drog en ny ledning men kopplade aldrig in den. För inte skulle man väl vid ett stambyte dra nya ledningar för kall- och varmvatten men behålla en gammal VVC? Samtliga ledningar ser också relativt nya ut.
 
corre skrev:
Den kanske är skadad i renoveringen och inte länre tät?
Det borde läcka isåfall eftersom VVC är inkopplad på trycksidan.
 
ms2010 skrev:
Tänkbart... Finns det några andra förslag?
När vi bytte vattenrör i min fastighet så drogs även VVC men kopplades inte in. Skälet var att låta VV cirkulera runt och bli avkylt är en ganska kostsam affär. Vi beslutade att avvakta och se hur snabbt varmvattnet kom fram utan VVC.
Då det visa sig vara ganska snabbt ändå, så beslutade vi oss för att inte koppla in den.
Skälet kan ju vara samma i din fastighet.
 
oceanis skrev:
Någon har kanske tidigare kopplat in en handukstork på VVC systemet vilket inte är godkänt.
När blev det inte tillåtet att göra detta? Jag bara undrar eftersom det installerades handdukstorkar på VVC när vi gjorde stambyte 1998-99 i den brf jag bodde i fram till 2000.

Nu är ju stambyte utfört senare i det här fallet så då kam det ju vara en möjlig orsak. Har svårt att tro att man inte kopplar in en slinga av flera i samma byggnad för att spara energi.

Känns mer som om slingan inte är tät och att detta upptäcktes vid provtryckning eller när den togs i drift. Ev är den felkopplad någonstans högre upp i huset.
 
Vi hade handukstork och VVC i huset jag bodde förut. Jag var ganska skeptisk, då man antingen fick mickla med handdukstorken själv och vrida av med risk för legionella (kanske, om vatten blir stående i denna slinga) eller ha bastu på sommaren i badrummet. Eftersom man inte vet om grannarna pillat på sin handdukstork så vet man inte om det står halvljumt halvårsgammalt vatten i grannens tork. Dessutom funkade systemet bara sådär, men det var troligen en intrimmingsfråga. Vi klagade och vaktisen gick runt och skruvade i lägenheterna och sa att folk pillade på dessa. De höll på länge och väl och justera, vissa ställen var det kokhett och andra svalt varmvatten - troligen pga dessa handdukstorkar (är min egen teori) som gjorde det inte gick att balansera ut systemet. Tillslut gjorde de nån major justering som gjorde systemet funkade drägligt. Tror handdukstork med VVC är nåt man inte ska ha. Lika som enrörsradiatorer. Tekniska återvändsgränder.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Patrick E skrev:
När blev det inte tillåtet att göra detta? Jag bara undrar eftersom det installerades handdukstorkar på VVC när vi gjorde stambyte 1998-99 i den brf jag bodde i fram till 2000.

Nu är ju stambyte utfört senare i det här fallet så då kam det ju vara en möjlig orsak. Har svårt att tro att man inte kopplar in en slinga av flera i samma byggnad för att spara energi.

Känns mer som om slingan inte är tät och att detta upptäcktes vid provtryckning eller när den togs i drift. Ev är den felkopplad någonstans högre upp i huset.
Vet inte exakta tidpunkten men Säkervatten 2011 har det specifikt angivet, lite mer otydligt i Säkervatten 2005.
Men innan dess, år 2002, kom boken som hette Legionella och var en VVS handledning där man talade om risken med VVC kopplat till en handdukstork och risken för legionella och år 2005 kom sedan Legionellahandboken utgiven av Boverket och VVS-företagen som talade om samma sak.
Men helt klart och tydligt kan du se det i Säkervatten 2011 där det har förtydligats, men långt innan dess var man medveten om risken och undvek att koppla VVC till handdukstorkar.
 
  • Gilla
Patrick E
  • Laddar…
...sen kan man ju besluta att ingen får ha handukstork, då bör ju VVC ur bekvämlighetssyn vara att föredra... Vi bor i ganska liten villa, så varmvatten kommer snabbt, i flerbostadshus måste det väl nästan vara nödvändigt för vettig funktion. Växte upp i ett hus med mer än 300kvm inredd yta, vill minnas att man på några platser fick spola läääänge innan vattnet kom upp i temp... :)
 
Krilleman
Normen för att få varmvatten är 10 sekunder. Om man inte får varmvatten och behöver spola i blandaren längre än denna tiden krävs VVC.
 
Krilleman
Går det att lossa på ev propp och kontrollera att det finns tryck på denna i källaren?

Det som är intressant är ju om ledningen är kopplad på VV och vänder nedåt i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.