När jag kom till torpet häromdagen upptäckte jag att åskan röjt runt i elskåpet på elstolpen utanför stugan. Alla huvudsäkringarna hade gått och elmätaren fungerar inte längre ens nu när de är bytta. Har anmält till Vattenfall.

Allt fungerade i stugan utom VVBn som var helt död vid på/avslagning. Behövde akut en ny så jag åkte och köpte en likadan som direkt fungerade. Öppnade luckan på den gamla men kunde inte se något som var ödelagt i kablaget. En VVB är väl inte en särskilt avancerad manick så jag tänker att den kanske går att laga. Vad kan ha hänt? Modell: TESY 50 liter från Jula.
 
Har du kollat överhettningsskyddet som sitter under luckan, inte säker på din, det är en liten pinne vart eller grön kanske, kan ha löst, när du trycker på den så lyssna riktigt det brukar bli ett klick, annars kan EL-patron gått sin väg ( avbrott ) och kostar inte många kronor, går att byta enkelt själv<. PS lyser lampan för drift om inte så kan det vara termostaten som gett upp
 
Schemat visar en mycket enkel maskin. Det ser ut som det sitter några lysdioder som indikatorlampor, kanske har dessa blåst vid åsknedslaget.
Är du säker på att den var/är trasig?
 
Hej och tack för svar.
Inte kollat något av det du föreslår. Lampan som visar om den värmer eller är klar (gul/blå) lyser inte alls. Kan det vara termon då?
 
Z zingo skrev:
Kan det vara termon då?
Jepp tillsamman med lysdioden/lampan, om lampan inte lyser så finns ingen EL till patronen, som info det kan vara lite av varje mellan patron och El-centralen, är alla säkringar hela, en automatsäkring kan säga upp sig, prova med en skarvsladd i annat uttag, men det måste vara vatten i VVB det går att kolla snabbt annars brinner patron upp
 
E etompau skrev:
Schemat visar en mycket enkel maskin. Det ser ut som det sitter några lysdioder som indikatorlampor, kanske har dessa blåst vid åsknedslaget.
Är du säker på att den var/är trasig?
Den var påslagen när strömmen gick. När jag bytte säkringarna dröjde det flera timmar innan jag insåg att den inte fungerade. Behövde inte varmvatten på ett tag. Öppnade skåpet där den satt och såg att den var ”släckt” och att temperaturmätaren stod på ”kallt”. Brukar ju gå upp snabbt när strömmen slås på.
 
J jonaserik skrev:
Jepp tillsamman med lysdioden/lampan, om lampan inte lyser så finns ingen EL till patronen, som info det kan vara lite av varje mellan patron och El-centralen, är alla säkringar hela, en automatsäkring kan säga upp sig, prova med en skarvsladd i annat uttag, men det måste vara vatten i VVB det går att kolla snabbt annars brinner patron upp
Tack. Den nya funkade ju direkt i samma uttag så inget fel på säkringarna.
 
Z zingo skrev:
Den var påslagen när strömmen gick. När jag bytte säkringarna dröjde det flera timmar innan jag insåg att den inte fungerade. Behövde inte varmvatten på ett tag. Öppnade skåpet där den satt och såg att den var ”släckt” och att temperaturmätaren stod på ”kallt”. Brukar ju gå upp snabbt när strömmen slås på.
Låter som den är kass då. Med ett mätinstrument går det att få lite mer klarhet i vad som felar här.
 
Kolla om det finns några interna säkringar i den. Det låter rätt orimligt att något skulle gått sönder "på riktigt". Det sitter väl ingen elektronik till termostaten?
 
Då blir det att felsöka alla småbitar i den gamla VVB, har du kunskap eller en kompis med det så är det banalt att felsöka en VVB
 
E etompau skrev:
Låter som den är kass då. Med ett mätinstrument går det att få lite mer klarhet i vad som felar här.
Tänkte så också, men även då bör den väl vara vattenfylld? Behövde VVB så den nya var oumbärlig. Får felsöka i lugn och ro vid tillfälle. Tips om var/vad jag ska mäta mottages tacksamt
 
H hempularen skrev:
Kolla om det finns några interna säkringar i den.
Finns inga interna säkringar i en VVB , på sistone har det kommit något fabrikat med s.k smart elektronik i och då ryker den sin väg vid åsknedslag som all annan elektronik, i mitt tycke bra mycket överkurs på en VVB
 
Z zingo skrev:
Tänkte så också, men även då bör den väl vara vattenfylld? Behövde VVB så den nya var oumbärlig. Får felsöka i lugn och ro vid tillfälle. Tips om var/vad jag ska mäta mottages tacksamt
Resistansmät över stickkontakt, värmeelement och termostat.
Tror detta är schemat på beredaren
Elektriskt schema över en vattenberedare med stickkontakt, värmeelement och termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Z zingo skrev:
Tänkte så också, men även då bör den väl vara vattenfylld?
Inte för att felsöka, mäta att det är kontakt mellan patron och ett stift på stickproppen, ska vara det när termostaten ställes hög.
Ingen kontakt bara följa ledningarna och mäta, någon stans avbrott, patron ska ha ett motstånd är det inget så har den gått.
Men som sagt, har du inte kunskap så kolla med någon som har, det ,tar ca 1/2 timma att hitta felet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.