I samband med att jag rev ett köksskåp i stugan i helgen (med ambitionen att istallera diskmaskin)upptäckte jag en gammal fultskada. Det ena gav det andra och nu är hela diskbänken riven :(

I samband med detta var jag tvungen att plocka ut vvb:n som var monterad under diskbänken. Det rör sig om en Nibe Eminent 30l från 1990. Den har fungerat felfritt under det år som jag ägt huset.

Till saken hör att när jag tömde vvb:n så kom det rejält med rostbrunt vatten på slutklämmen. Är rejält osugen på en läcka efter att jag fixat köket på nytt.

Så min fundering. Är förekomsten av rostbrunt vatten i beredaren tecken på att den är rostangripen invändigt och att den befinner sig i slutet av sitt liv? Eller är det naturligt att det kommer lite rostvatten om man tömmer en beredare helt?
 
Redigerat:
L
Det kommer med vattnet utifrån och lägger sig på botten av VV , även 200L med egen brun får det , vid byte av el-patron kommer det alltid rostvatten , när dom blir helt tomma
Men helt klart den är gammal 25 år , det är nog dags att byta , inte för säkerhets skull just nu , men när du ändå håller på , för att det ska bli något framöver , 1 - 5 år ingen som vet
 
  • Gilla
DejvidK
  • Laddar…
Går det att ordna ett uppsamlingskärl för eventuellt droppande vatten? Sitter den så att du märker om det börjar droppa? Min varmvattenberedare är från sent 60-tal och jag har länge tänkt att jag borde byta den. Men det har inte blivit av och den fungerar.

Det är ju inga stora pengar att byta en 30L varmvattenberedare, så det kan du ju göra om det känns bättre. Men viktigare skulle jag tycka att det är att säkerställa att man märker på ett tidigt stadium om det börjar droppa. Och helst att det kan droppa utan att det ställer till med någon skada.
 
Funderar på om jag kan få dit ett diskmaskinunderlägg. Tidigare var det löst med silikonfog direkt i skåpet, men det kändes som en lite tveksam lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.