Så där ja då har man lagt det vinnande budet på ett hus. Nu är frågan vad ska man tänka på? detta är det första huset vi flyttar in i så jag vet helt enkelt inte vad men behöver göra nu när man flyttar in. Saker så anmälan till diverse saker så man får allt att flyta på. Sopor, vatten el etc etc, vad bör jag tänka på att göra, typ vanliga saker man glömmer bort som ny husägare.

Bra råd å tips tack :)
 
S
Kenny Lundbäck skrev:
Så där ja då har man lagt det vinnande budet på ett hus. Nu är frågan vad ska man tänka på? detta är det första huset vi flyttar in i så jag vet helt enkelt inte vad men behöver göra nu när man flyttar in. Saker så anmälan till diverse saker så man får allt att flyta på. Sopor, vatten el etc etc, vad bör jag tänka på att göra, typ vanliga saker man glömmer bort som ny husägare.

Bra råd å tips tack :)
Är kontrakt skrivet? Isåfall är besiktning gjord? Om inte kontrakt är skrivet, ska du göra besiktning? Säljarens besiktning (om det finns) betyder absolut ingenting.
 
KristinaRT
El
Vatten
Sophämtning
Adressändring
Telefon
Internet
TV - undersök alternativ
Snöskyffel (vi hade ingen och första vintern var det snö 3 mån i Skåne, gick inte att uppbringa en endaste snöskyffel i hela Skåne...)
Gräsklippare - om huset har gräsmatta
Verktygslåda (välutrustad, det är alltid något som behöver fixas :) )
 
Kontrakt ej skrivet, besiktningsman fixad.

Sophämtning, är det kommunen man ringer till då?
 
Vänta med att ringa du tills kontrakt är skrivet och besiktning gjord ;)
 
När vi köpte vårt hus hjälpte mäklaren till med abonnemang för sophämtning och el och vatten/avlopp. Hemförsäkring hjälpte banken till med genom att erbjuda 6 månader gratis.
 
peternicklas
Besiktiga först, se till att få med en klausul om besiktning i kontraktet. Allt annat fixar du inte förrän det börjar bli tid för inflyttning, normalt 3 månader efter påskrivet avtal. Kolla vilka bindningstider som finns samt hut lång tid de behöver på sig att flytta saker. Normalt går det rätt snabbt.
 
Tack för alla råd å tips. Jo nä inte kommer jag beställa något fören jag har på papper att huset är vårt. Nu vet jag dock tack vare er att det inte är så mycket mer att göra just nu förutom att besiktiga och fixa kontrakt.
 
Vanligtvis gör man väl tvärtom. Skriver kontrakt (med öppen besiktningsklausul) och sen besiktar man. Innan kontraktet är skrivet är huset inte ert. Och med besiktningsklausul är det näst intill öppet köp
 
Mäklaren sa att det var tvärt om som var det vanligaste. Dock så är det att föredra med kontrakt direkt antar jag då huset blir vårt direkt. Det finns annars en risk att det kommer nån och lägger ett högre bud. Får väl ringa mäklaren i morgon och se till att det blir gjort ASAP i sådana fall.

Finns det några neckdelar med att skriva så snart som möjligt med klausulen?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.