F
Hej!

Ponera att jag skulle vilja ha ett vägguttag på min balkong, så jag drar ny kabel från ett befintligt uttag och borrar hål genom väggen. Vad bör jag tänka på? Höjd, kapsling, måste jag ha en jordfelsbrytare med mera.

Jag kommer göra det här i vilket fall som helst, så istället för att ha moralpanik så kan ni hjälpa mig att få en sån säker anläggning som möjligt.

Tack på förhand!
 
EQLQ easy 3G1.5.

Eljo aqua trend tvåvägs, utanpåliggande.

Jag tycker att 1300 mm ö.g. är en ganska passande höjd.

JFB behöver installeras.

Måste ha skyddsjord.

LETTI-klammer.

Norwesco har kapslade tvåvägsuttag med inbyggd JFB om det är för mycket jobb att sätta en JFB i centralen.

//Patrik
 
F
Tack patrik, bra informativt svar.

Letti klammer hade jag tänkt köra för jag tycker de blir snygga, dock blir det ett envägsuttag.
 
Det viktigaste är skyddsjord och jordfelsbrytare, smat petskydd men tror inte du hittar uttag utan det idag...
 
F
Vad kostar det uttaget med JFB? har för mig att de är ganska dyra, runt tusenlappen.
 
Sätt JFB vid centralen. Passa på att få skydd på allt. Finns uttag med inbyggd JFB men sätter du det utomhus får det begränsad livslängd, sen kommer fukten ställa till det så den inte löser som den ska.
 
F
Kommer verkligen fukten ställa till allt för mycket problem? Jag menar, det är sådär jätteofta motorvärmar uttagen JFB löser ut. Det händer men det är vad man kan förvänta sig utomhus?
 
Nu får ju TS göra som han/hon vill men jag har då aldrig riktigt förstått det där att man vill köpa ett svindyrt uttag med JFB istället för att om man ändå är i behov av JBF sätta en i centralen och ta hela anläggningen eller väl utvalda delar av den.
 
Kostnaden skiljer nog inte så jättemycket mellan att installera en JFB i centralen och ett uttag med inbyggd JFB. En JFB i centralen är ju att föredra.
Tänk också på att uttag utomhus bör (ska?) styras av en strömbrytare inomhus.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Tänk också på att uttag utomhus bör (ska?) styras av en strömbrytare inomhus.
Ska ???
Det kan jag inte tänka mig, möjligen bör eller kan eller får ... :)
 
Från Elbasen:
6.4.1.1 Uteplats, balkong, entré
Belysning och uttag ska manövreras av strömställare som är placerad inomhus.

Men jag ställer mig också tveksam till ordet ska här, dvs om det verkligen är ett krav, därför skrev jag bör.
 
Redigerat:
Mikael_L
Undra om man ska läsa den meningen som att strömbrytaren måste vara inomhus, ifall man har sådan.
 
Mikael_L skrev:
Undra om man ska läsa den meningen som att strömbrytaren måste vara inomhus, ifall man har sådan.
Jag skulle vilja tolka det så, har svårt att tänka mig att man måste ha brytare och om det vore på det viset så borde den ju då vara tvåpolig.....tycker jag iaf.
 
Ingår inte det i svensk standard? D.v.s. en rekommendation. Rätta mig om jag har fel.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Ingår inte det i svensk standard? D.v.s. en rekommendation. Rätta mig om jag har fel.

//Patrik
Vad ingår i SS menar du? Och ja, om du är brynäsare så har du alltid fel ;):wow::cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.