Hej,

Har ett hus från 1964 med 15cm Siporex (60cm breda) i bjälklaget. Har nyligen renoverat badrum, och vridit badkar från att stå längs med yttervägg, till att stå tvärs yttervägg. Spannet mellan bärande väggar våningen nedanför är 319cm.

i Toppvy badrum ser man tidigare placering badkar, samt ny placering (i snygg röd färg)
i Snitt badrum ser man bjälklag och bärande väggar i källaren

Då badkaret blir kortare, kommer det behöva bli något djupare, och därmed högst troligt något tyngre när fullt, dock helt säkert högre last per yta.

Fråga är helt enkelt,
skall jag sluta oroa mig och tappa upp ett bad, eller bära av på något sätt först?

Tacksam för all input!
 
  • Ritning av badrum med markerad ny placering av badkar i rött och befintlig bjälklagsstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning på badrum i toppvy med markerad ny placering för badkar och snittvy av bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker du skall sluta oroa dig! Skall man räkna på äldre lättbetongkonstruktioner behöver man ha tillgång till lättbetonghandboken, som man idag måste jaga på antikvariat. Men, ett vattenfyllt badkar måste betraktas som en korttidslast, och så himla mycket har tyngdpunkten inte förskjutits utåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.