Hejsan. Inför kommande ommålning så undrar jag om det är möjligt att lossa lite på muttrarna och vrida ut elementet från väggen, och vila det på något under tiden jag målar. "Invattnet" och returen sitter ju precis i lodlinje (nåja, ungefär iaf) så det är nästan som att det är meningen att det ska gå att göra så, tänker jag som inte vet ett skvatt. Det är gamla sektionradiatorer från 20-talet, tror jag.
 
En bild är alltid att föredra.
Det beror vad det är för kopplingar
 
Det är sällan några problem att ta bort radiatorn helt. Är det en gammal sektionsradiator så stänger man inloppet med termostaten/ventilen och returen med skruven under täcklocket på kopplingen. Lite vatten läcker alltid ut så ha en trasa och ett kärl redo. För säkerhets skull bör man även plugga tilloppet efter termostaten med ett lock så det inte blir en fontän svavelvatten upp i taket om man råkar komma åt termostaten. Även returen kan behöva pluggas om stängningen inte håller helt tätt.

Att bända ut radiatorn skulle jag inte ge mig på. Är det gamla rör så kan de mycket väl spricka eller gå upp i någon koppling under golvet om man börjar lägga vrid och skjuv-krafter på dem.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
För att ens tänka tanken att bända ut måste det vara tunna kopparrör typ prisolrör, och det brukar det inte vara i 20-talshus. Så nej, jag tror inte det är en bra idé!
 
Med lite tur har kan du som sagt strypa returen och då är det enkelt att ta bort radiatorn (nåja de kan vara rätt tunga och fulla med vatten så akta golven).

Finns ingen strypning på returen får du stänga av värmen och tappa av systemet så nivån ligger under radiatorn innan du tar bort den . Det går ju det också men det kanske inte är att rekomendera mitt i vintern.

Att försöka vrida i rören skulle jag inte göra.
 
  • Gilla
Stefan Stalberg
  • Laddar…
M
Demontera hela radiatorn enligt ovanstående beskrivning.

Att "vrida ut" lär inte bli lyckat av minst två skäl.
För det första så måste du lyfta radiatorn rakt upp för att få loss den från hängena på väggen om du inte demonterar rören så måste du dra upp dem flera cm ur trossbotten för att få loss radiatorn.

Om du har radiatorn bara hängande i rören så blir kraften på rören och kopplingarna rejäl, tänk på vad radiatorn och allt vatten i den väger. Gamla rör är spröda och går lätt sönder, man skall störa dem så lite som möjligt.

När du har radiatorn lös så passa på att måla den snyggt, det är mycket enklare att komma åt än när den hänger på väggen.
 
C
Bör väl kanske också tilläggas att man normalt inte demonterar en radiator för att måla om, utan målar med radiatorn på plats. Lämpligtvis med hjälp av en "elementroller".
 
Flera bra tips här, tackar så mycket. Tanken var aldrig att "bända" ut elementet, utan tanken var att man kanske kunde lossa muttrarna lite, utan att helt lossa, och sedan "rotera" ut elementet eftersom kopplingen vid termostaten sitter rakt ovanför returen. Det hade räckt att lyfta ca 6 mm för att lossa radiatorn från fästena. Men det är förstås stor risk att man råkar bända i rören utan att det var tanken. Skulle va en väldigt stabil stödanordning isf, med hjul! Så jag lyssnar på era råd, ska jag överhuvudtaget flytta det tar jag bort det helt, på sommaren! DSCN7473.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.