Hej komisar. Helt ny på forumet och är just i färd med att köpa det första huset ever!
Vi har en trapp i hallen. Vi skulle så gärna vilja vända på den, ett kvarts varv. Det verkar inte vara så svårt MEN... man vet ju hur det brukar vara, med små snabba projekt
Någon som gjort själv, eller är grym på trappor och känner för att dela med sig.

Vi vill även måla den. Något man ska tänka på då, eller bara på med häftgrund och slabba på färg?
Just nu tvistas det en hel del. Jag vill ha en vit hall med grå trappa, han en grå hall med vit trappa
 
  • Obehandlad trätrappa i en hall som går ett våningsplan upp, omgiven av träspaljér och en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa i hall med övervägande att vända ett kvarts varv och målningsprojekt i åtanke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?
 
Jag förstår inte riktigt, tänkte ni att den ska fortsätta rakt ner där ni skruvat bort räcket?
 
Z Zkee skrev:
Jag förstår inte riktigt, tänkte ni att den ska fortsätta rakt ner där ni skruvat bort räcket?


Lite, fast ändå inte. Tanken är att hela trappen ska flyttas ett kvarts varv motsols. Så man kommer "av" trappen längs den väggen du nämner. Men den börjar även ovanför där den slutar...

Blev du nå klokare på mitt svammel?
 
Fulkemisten
En vit och en grå trappa samlar lika mycket smuts. Den vita synliggör smutsen fantastiskt bra, just saying... I övrigt förstår jag inte heller faktiskt. Varken plan eller syfte med manövern. Det är nog inte direkt gjort i en handvändning. Trappor är luriga och oförlåtande tingestar. Har byggt några utomhus, två raka och en minimalt svängd. Det finns fallgropar, kolla på "trappformeln" t ex, den ska vara skön och säker att gå i. Att bara montera ned trappen och sedan vrida den ett kvarts varv är nog inte heller så bara, men förklara gärna mera.
 
  • Gilla
My*
  • Laddar…
Är "trapphålet" i bjälklaget kvadratiskt så borde det gå. Alltså att ni mätt så att trappan får plats åt det hållet.

Ni vet jag inte hur vangstyckena är fästa.. Är de fästa rakt in i väggen eller är den fribärande? Eventuellt så kanske ni behöver ett stödben under yttersidan på det YTTRE vangstycket. (För det inre vagnstycket så har ni redan ett stödben ser jag, mittstolpen alltså).

Men börja med att mäta för att se så trappan får plats åt det hållet. Sen är det ju alltid lurigt med trätrappor. När ni börjar ta loss den så är jag lite orolig att det kommer bli knarriga steg. Men det går kanske att fixa i ordning i efterhand. Jag har ingen erfarenhet i ämnet.

Men till de som inte förstår så tror jag att TS vill använda den trappan hon har, men snurra den ett kvart varv medsols. Så att ingången (lägsta steget) är mot ansiktet på personen som står bredvid trappan på en av bilderna där.
 
  • Gilla
My*
  • Laddar…
Fulkemisten
M My* skrev:
Lite, fast ändå inte. Tanken är att hela trappen ska flyttas ett kvarts varv motsols. Så man kommer "av" trappen längs den väggen du nämner. Men den börjar även ovanför där den slutar...
Ok, men då är det väl egentligen bara att mäta upp noggrant och sedan börja montera ned trappen för att sedan montera upp den igen. Märk alla delar och namnge alla fästpunkter så blir det lättare. Blyerts är lätt att slipa bort. Hur sitter den ihop idag? Skruv? Lim? Går det att ta isär utan att göra åverkan på delarna. Är hålet för övrigt helt kvadratiskt?

Edit: (pucktvåa på vissa punkter)
 
Lägg in en planritning på vardera våningsplanet. Markera var ni vill att trappan ska komma upp.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Angående ytskikt så länge:

Här är bilder på resultat av vår trapprenovering, vi skar till linoleum till stegen och sen trappnosar i gulmetall återanvänds. Övriga detaljer målades med grund + lackfärg. När det kommer till ytskikt har jag följande tankar:

1. Överväg om du ska restaurera nuvarande eller om du verkligen vill byta till annat, jag tycker det ser ut att passa fint men det är bara vad jag tycker...
2a. Om du behåller nuvarande "look" så gör pollyurutan lack underverk men lackat i trappa kan bli halt så halkskydd är ingen dum idé men inte alltid snyggt.
2b. Om måla om, slipa, laga alla småskader du hittar (jag använde plastic paddling kemiskt trä) sen använd färg anpassad för trappa och för denna passande grundfärg.

Räkna med att det är ett tidskrävande jobb att renovera trappa :cool:




Renoveringsprocess av en trätrappa, steg med linoleum och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror jag förstår vad du menar nu. Då skulle jag tänka som tidigare svar. Hur ligger bjälklag? Har du ritning på det? Jag tänker att fästa översta yttre vagnstycke, det måste sitta i något bra. Sen att passa in nya steg (om någåt ska justeras) i vagnstycken och mittstolpe är inte lätt där skulle jag ta dit någon som jobbar med det för offert i alla fall, om inte annat får du i alla fall mer information...
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ang måla trappen.
Målade vår 30år gamla furutrapp för två månader sedan. Slipade lätt för att skapa bra fästunderlag, med Mirka slipkloss för att slippa dammet. Funkade hur bra som helst.
Målade med golvfärg för trä jag köpte på Bauhaus, tror det var Beckers. Återkommer när jag kollat burken hemma. Ingen grundfärg. Finfärg direkt.
Använde min lilla bosch lågtrycksspruta och sprutmålade trappen, två lager på under tre timmar. Mitt första trappmålningsprojekt. Slutresultatet var över förväntan. Blev aningen ivrig på andra lagret på nåt ställe och fick rinning. Våtslipade ner detta när färgen härdat.
Har nålfiltsteg så stegen var tacksamt att inte behöva oroa sig för, lät trappen härda ett dygn, innan jag släppte familjen att använda trappen.
Riktigt bra resultat. Lätt att komma åt i alla skrymslen och vrår som varit svårt med pensel/roller.
Täckningen av hallen tog längre tid än målningen, å andra sidan skulle en pensling av trappen i flera lager gått på hur lång tid som helst. Vrålnöjd. Rekommenderas!
 
Redigerat:
Z Zkee skrev:
Jag tror jag förstår vad du menar nu. Då skulle jag tänka som tidigare svar. Hur ligger bjälklag? Har du ritning på det? Jag tänker att fästa översta yttre vagnstycke, det måste sitta i något bra. Sen att passa in nya steg (om någåt ska justeras) i vagnstycken och mittstolpe är inte lätt där skulle jag ta dit någon som jobbar med det för offert i alla fall, om inte annat får du i alla fall mer information...
Oj vad är ett vagnstycke?
Mittbalken finns redan... den sitter som inte ens fast i golvet. Trappen är bara fastkruvad i väggen och högst upp
Jävlar vad jag känner mig kass nu
 
Lät jäkl
M MasMats skrev:
Ang måla trappen.
Målade vår 30år gamla furutrapp för två månader sedan. Slipade lätt för att skapa bra fästunderlag, med Mirka slipkloss för att slippa dammet. Funkade hur bra som helst.
Målade med golvfärg för trä jag köpte på Bauhaus, tror det var Beckers. Återkommer när jag kollat burken hemma. Ingen grundfärg. Finfärg direkt.
Använde min lilla bosch lågtrycksspruta och sprutmålade trappen, två lager på under tre timmar. Mitt första trappmålningsprojekt. Slutresultatet var över förväntan. Blev aningen ivrig på andra lagret på nåt ställe och fick rinning. Våtslipade ner detta när färgen härdat.
Har nålfiltsteg så stegen var tacksamt att inte behöva oroa sig för, lät trappen härda ett dygn, innan jag släppte familjen att använda trappen.
Riktigt bra resultat. Lätt att komma åt i alla skrymslen och vrår som varit svårt med pensel/roller.
Täckningen av hallen tog längre tid än målningen, å andra sidan skulle en pensling av trappen i flera lager gått på hur lång tid som helst. Vrålnöjd. Rekommenderas!

Lät nice med sprutan och dam hatar man ju... vad är det för en slipkloss du menar?
 
M My* skrev:
Oj vad är ett vagnstycke?
Det är den delen som stegen sitter fast i. Lägg gärna in en ritning som visar hur det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.