Jag håller på och tittar på bottenventil och tillhörande delar till den diskho som skall installeras.
Jag har kommit fram till att jag vill ha en fjärrmanövrering av bottenventilen och har då sett att det finns två olika varianter: vred samt liftup.
Vad har ni till era diskhoar och vad är för respektive nackdelarna med respektive lösning?

Vred:
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liftup:
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag bumpar tråden med hopp om att någon läsare har "fjärrmanövrering" till sin bottenventil och har erfarenheter att dela med sig av :)
 
... jag är också nyfiken.
 
För mig förefaller den helt onödig, VÄLDIGT sällan vi tappar upp vatten i diskhon, vi sköljer av och ställer det mesta i diskmaskin.
Långpanna går ändå inte ner i hon.

Protte
 
I vår ho går det ner långpannor (70x50cm), men jag har aldrig tappat upp vatten i den. Det är väl bara att trycka till bottensilen resp. lyfta den när man ska tömma. Känns som en väldigt onödig funktion i ett modernt kök, men jag hade satsat på den som har enklast funktion.
 
Idag har jag en stor ho som rymmer långpannor och jag fyller den gärna så att den helt täcker dessa. Jag tycker det är ganska krångligt att komma åt ventilen för att tömma hon (med en vattenfylld långpanna som måst lyftas för att komma åt ventilen) så jag ser fram emot fjärrmanövreringen :).

Jag har nu valt en manövrering med vred, återkopplar när den är inkopplad (blir i augusti förhoppningsvis).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.