Hej

Jag har hamnat i en lite special sits.
Jag har hyrt ut mitt hus från 1 september i år. (två vuxna och två barn)
Kontraktet skrevs i mitten av augusti där nycklar delades ut mot 10 000 kr deposition.
Avstånd från besittningsskydd skrevs på och hyresgästen kunde flytta dit saker innan inflytt pga skolstart.

Nu har det hänt otrevliga saker; fru lämnar honom och säger att hon inte tänker bo där eller betala hyra. (Bryter alltså 1 års kontraktet innan det ens börjat gälla).
Hyran är inte betald för september och dom har redan flyttat in.
Jag får inte kontakt med killen. Jag vill få ut dom så snabbt som möjligt. Förra husägaren där dom har hyrt har kontaktat mig i dagarna (självmant) och berättat hur dom har vandaliserat hans hem och hur dyrt det hela blev för honom. Då började känna att jag måste göra något drastiskt.
Jag har fått kontakt med Frun och sagt att dom måste flytta ut ASAP och förklarat händelser 1 och 2 nedan.

Jag kommer vilja agera snabbt och intensivt och tänker göra följande:
1) Åka dit; ta ut alla saker och ställa på uppfarten
2) Byta alla lås
3) Behålla deposition pga flygresa, låsbyte och kontraktsbrott.

Hur hade ni andra gjort?
Tackar för svar.
 
Du har nog ett svagt case tyvärr.
Om du skrivit på ett avtal gäller detta för dig precis som för de som flyttade in i ditt hus. Om dom inte betalar hyra får du vräka dom via kronofogdemyndigheten men det är en process som kan ta lite tid tyvärr.
Oavsett vad dom gjort tidigare eller inte gjort så får väl du också stå till avtalet annars är ju risken att du blir stämd för avtalsbrott och om du tar ut deras möbler blir det nog t.o.m hemfridsbrott.
Så sitt lugnt i båten och agera enligt spelets regler så får du se vad som händer och agera därefter. Men stäm i bäcken och skicka kravbrev snabbt om inte hyran kommer in enligt avtal för det måste du ha gjort för att få igenom en vräkning.
 
Antar att de båda skrivit på kontraktet?
Finns väl isf inget som säger att inte han kan bo kvar där själv så länge hyran betalas i tid.
Så länge de betalar hyran i tid kan du nog inte göra så mycket rent juridiskt. Att flytta deras saker, byta lås och behålla depositionen är väl saker som du inte får göra.
Om du dessutom bryter kontraktet så lär du bli ersättningsskyldig för deras ökade omkostnader att hitta annat boende...

Mig veterligen så är det kronofogden man får vända sig till för att få hjälp av avhysa människorna från sitt boende, och då först när de inte betalat hyran.
Så min gissning är att du inte har möjlighet att göra något innan de låtit bli att betala första hyran.

Om de vandaliserar fastigheten blir de ersättningsskyldiga till dig i efterhand, men min magkänsla är att detta kommer bli en dyr historia för dig tyvärr.. Har de inga medel så finns det ju inget för dig att hämta heller...

Jag kan bara önska dig lycka till, och hoppas att det löser sig så fort och smärfritt som möjligt.
 
Har de verkligen brutit mot kontraktet?
Vad jag förstår har du gett dem tillstånd att flytta in tidigare. Septemberhyran antar jag skall vara betald sista augusti, eller har något annat angetts i kontraktet? Finns det något om uppsägning i kontraktet?

Baserat på det du berättat låter det mer som du är i färd att begå kontraktsbrott, samt egenmäktigt förfarande.
 
Vem står kontraktet på? Mannen eller frun? Kan vara värt att kolla upp.

Som jag förstått det så får en hyresvärd tömma en lägenhet och deponera prylarna om lägenheten är varaktigt övergiven. Du kanske kan dra en rövare och helt enkelt konstatera att huset är varaktigt övergivet, tömma det på prylar som du deponerar och sedan hoppas på att mannen inte stämmer dig, eller att det åtminstånde inte blir dyrt isåfall. Du får hitta ett antal argument som stödjer din sak.

Om mannen faktiskt bor där så går det såklart inte.

En annan möjlighet kan vara att förhandla med mannen och försöka hjälpa honom att fixa ett annat boende. Han kanske inte har råd att hyra ett hus om frun har dragit.
 
September hyra ska vara 25:e augusti vilket inte skedde.
Frun har givit muntligen att hon inte tänker bo där och inte betala hyran. Hon har flytt därifrån med barne pga av rädsla för mannen som börjat dricka.

Jag tänker alltså kasta ut mannen innan kontraktet gäller och byta lås. Kontraktet är brutet innan det ens börjat gälla av båda parterna. Nycklarna han har fått blir inaktuella.
Dom fick nycklarna i förväg; men i och med att dom inte betalar första hyran har dom brutit detta och avsikt är att ta tillbaka nycklarna.

Då kan mannen hävda att han bor där; men han har inte betalat en enda hyra. Han kan då processa själv.

Mannen är polisanmäld för stöld av agendom från förra huset dom bodde i. Med tydligen finns det regel som gör att om man frivilligt ger bort nycklar och blir bestulen så finns inget skydd.
Som jag tolkat det hela så är man rätt lottlös; och huset är mitt och jag har nycklar. Så på samma sätt så "stjäl" jag från mig; som jag förstår lagen rätt.
 
Båda står på kontraktet. Båda har avskrivit sig besittningsskydd.
 
pelpet skrev:
Vem står kontraktet på? Mannen eller frun? Kan vara värt att kolla upp.

Som jag förstått det så får en hyresvärd tömma en lägenhet och deponera prylarna om lägenheten är varaktigt övergiven. Du kanske kan dra en rövare och helt enkelt konstatera att huset är varaktigt övergivet, tömma det på prylar som du deponerar och sedan hoppas på att mannen inte stämmer dig, eller att det åtminstånde inte blir dyrt isåfall. Du får hitta ett antal argument som stödjer din sak.

Om mannen faktiskt bor där så går det såklart inte.

En annan möjlighet kan vara att förhandla med mannen och försöka hjälpa honom att fixa ett annat boende. Han kanske inte har råd att hyra ett hus om frun har dragit.
Om man ska försöka ange "varaktig övergiven" så måste dom väl helst få flytta in först.
Varaktigt är nog inte ett par dagar utan då talar vi om år och då har ju avtalet redan gått ut.

TS kanske ska gilla läget och stå för sitt avtal istället. Att få kalla fötter innan ens avtalet har börjat gälla verkar ju som om TS egentligen inte är mogen för att hyra ut. Men det skulle han/hon kanske tänkt på lite tidigare.

Vi har lagar och vi har processer för hur vräkning skall gå till i Sverige. Om TS själv ska börja handla lite godtyckligt så är han/hon inte bättre än hyresgästen om nu det är riktigt som TS skriver. Skriver man på kontrakt ska man stå för dom och det gäller i mitt förmenande båda parter.
 
Redigerat:
Vid framtida åtal från hans sida så kommer jag åberopa rädsla för förstörd egendom med ett skriftligt brev från förra ägare som bevis. Därav eget agerande.
1) Dom har inte följt avtalet pga betalning.
2) Dom(Frun) har uttryckligen sagt att dom inte tänker stå för deras del för avtalet.
3) Dom har ljugit om antal individer som ska bo där; att dom är skötsamma mm.

Mannen går inte få tag på 3 dagar. Jag har mailat, sms, ringt. Jag har skrivit i ett mail att avtalet inte fullföljs varav kontrakt inte gäller.

Jag vet om lagarna och processer och hur det slutar oftast. Och jag lutar mig starkt att inte ta den vägen.
Jag tänker inte bara stå och titta på när nån vandaliserar och vanvårdar mina föräldras hus. Så enkelt är det.
 
Jag kan sympatisera med din situation och antagligen förstå ditt handlande, men jag måste säga att det får mig väldigt illa till mods när jag ser hyresvärdar skriva "jag vet att jag bryter mot lagen men det skiter jag i."
 
  • Gilla
peterhjalmarsson och 3 till
  • Laddar…
Du måste nog ta det lite lugnt, jag vet att det är lättare sagt än gjort. Men i nuvarande situation så tror jag att du är helt rökt om du gör som du säger och din hyresgäst polisanmäler dig, och/eller stämmer dig.

Han kommer då att lagligt plocka dig på väldigt mycket mer pengar än han rimligen kan stjäla från dig om du låter avtalet löpa tills du lyckas få stopp på det.

Om han hyr huset som bostad så är det hans hem, lagen skyddar en persons hem.

Får han tag på en bra advokat så får du räkna med att han kan lyckas kvittera ut åtskilliga 100 000 i skadestånd från dig om du handgripligen slänger ut hans saker och stänger honom ute från hans hem.

Det kan finnas en finess i att han flyttat in i förtid. Ett hyreskontrakt oavsett om det är skriftligt/muntligt eller obefintligt gäller bara om en hyra har betalats har jag för mig. Det kan vara en sak att kontrollera (med en advokat).
 
Jag förstår att det signalerar egen moral och att man lever efter egna regler. Men det är inte riktigt budskapet jag vill ge.
Men det känns bara så fel att inte slänga ut honom. Och jag känner att längre tid det tar; kontraktsdatum börjar gälla och han känner sig hemmastadgad så är vi mycket mer inom ramarna för regelboken som försvårar mitt egerande enligt tre punkterna ovan.

Dom har varit där totalt ca 2 veckor utan att betala hyra; alltså gratis där jag inte krävde hyra. Dom skulle bara ställa dit saker. Men sen började skolan 1 vecka innan och jag tillåt barnen att börja bo där lite tidigare.

Finns det inga annuleringsprinciper automatiska/manualla av konktrakt?
 
Hempularen, depositionen på 10 000 kr har betalats av dom vid kvittering av nycklarn.
Detta står i kontraktet.
 
fast risken att behöva betala ett skadestånd på ett par hundratusen mot att få renovera en villa för ett par hundratusen om inte mer där oddsen att man nånsin kommer att få pengarna tillbaks är lika med noll så vet jag nog vad valet skulle bli.
Jag skulle personligen byta låsen hävda att kontraktet är brutet.
Magasinera undan det som står där och säga att dom får komma och hämta sakerna.
Har bägge personerna skrivit på kontraktet eller bara den ena?
 
ikeo, båda har skrivit på.
Jag tror inte denna man kommer att göra en polisanmälan.
Han är polisanmäld av förra husägaren som fick sina saker bestulna och huset vanvårdat.
Men det klart; han har mycket mer att vinna att processa mot min familj än jag mot honom.
Förra ägaren hade dom boende 4 månader utan hyra; samt utan ersättning för skador dom orsakat.
Mina föräldrar är pensionärer; och är inte till stånd att gå igenom 3-12 månaderna processande. Så allt ligger på mina axlar.

Jag kommer att försöka få ett skriftligt mail från Frun att hon annulerar kontraktet och inte tänker bosätta sig i huset. Jag kommer försöka göra så mkt rätt jag bara kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.