Hej!
Byggde en altan mellan hus och förråd i somras. Behöll den EKK (3 1.5mm2) kabel som tidigare matat förrådet och som då var förlagd i staket, men la nu denna längs med altanregel (alltså under trallen men ovan mark). Tänkte att detta skulle fungera som bra skydd (UV + nötning) samt för att slippa se den i onödan. För enkelhetens skull och för ev framtida kabelbyte så skruvade jag fast ett Vp rör längs med regeln och drog kabel genom denna (ca 2.5 m).

EKK ska ju kunna förläggas i rör, så någon fara med det ska det ju inte vara. Däremot har det nu slagit mig om hur smart detta var just med Vp rör och utomhusklimat. I efterhand borde jag kanske ha valt annat rör, men är det värt/nödvändigt att nu skruva bort trallen för att ändra anordningen?

/Magnus
 
Ser inga problem med ett vp-rör utomhus. Har själv haft det för antennkablar etc och även nergrävt, ser ut att stå pall under de tidsperioder man normalt har.
 
  • Gilla
Magnus83
  • Laddar…
Det kommer att bli sprött men det tar tid. Mao du kan ta det när du bygger om altanen om en sisådär 20-30 år.
 
  • Gilla
Magnus83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.