Är det ok att skarva vp-rör och slang?
 
Ja.....................
 
något som jag saknar är samma färg på allt, ex grå slang, gråa rör, gråa muffar....
 
Hur fäster ni eran slang/rör? Spik, TC, Letti?
 
Spik eller clips
 
el_richard skrev:
något som jag saknar är samma färg på allt, ex grå slang, gråa rör, gråa muffar....
Och genomskinlig gips.

Protte
 
Ja du får skarva den. Brukar rekomendera att annvänad muff med rörlåsning, ifall skarven skulle bli lite "sladdrig" så att säga , t.ex att den inte satts fast ordentligt.


Själv fäster jag mina rör o slangar med spik,oftast , samt att jag underviker att skarva rör o slang , bara för att det känns bäst att ha rör eller slang hela vägen.

En sak jag har upptäckt är att slangen blir skör vid minusgrader.
Drog slang en dag i ett utrymme som höll utetemp vid tillfället , ca -2 grader , o slangen blev väldigt skör , man fick passa sig när man spika den. Är det bara jag som är äfter på nått sätt eller är det så att det finns nån minsta temp. innan den blir skör ?
 
Den blir skör vid minus helt klart. Men att fästa med spik kan vara svårt. Lätt att klämma slangen.
 
Jo Jag märkte det .
Ja Det är lätt att klämma slangen med spik, men onödigt då det redan finns saker för det , slangKLÄMMAN.

Nej Skämt osido , tar man det lungt o inte lyssnar på hårdrock samtidigt så går det bra.
 
Jag fäster nästan alltid slangen med spik. Slå i en tretummare lite i lämplig regel, böj den två gånger som ett U över slangen med en vanlig kombinationstång och banka till lite försiktigt. Risken att klämma slangen då tycker jag är minimal.

Flera slangar och rör bredvid varandra sätter jag ofta med spikband och lämplig skruv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.