Jag håller på och renoverar vårt allrum/bibliotek på övervåningen och har blivit tvungen att plockat ner hålkälslisterna i taket.

Tänkte då passa på att göra vissa förberedelser för framtida kabeldragning.

Den inkommande elen till rummet kommer in i en kulodosa som är försänkt i en av hålkälslisterna. Min tanke var att sätta en likadan dosa bredvid den befintliga och sedan dra vp/pex-rör från denna längs med taket (bakom hålkälslisterna) till en likadan dosa vid nästa dörr.

Tanken är att, vid denna dörr, i framtiden kunna dra ner ström till en trappbrytare. Eller möjligtvis till spotlights för bokhyllan.

Problemet är att mellan dörrarna finns vår murstock och nu är jag lite fundersam på vilka regler som gäller..

Jag kommer ju inte att utföra någon elinstallation idag, bara dra tomma rör och sätta dit tomma dosor, men tanken är ju att dessa ska kunna nyttjas av en elektriker i framtiden..

Så frågan som lyder är, FÅR man dra el mot en murstock?

:)
Långt utlägg för kort fråga !


- Andreas
 
Om du är behörig är det inga problem, är du inte behörig får du inte om man ska följa regelverket (inte ens tomrör som avses att användas i en fast installation). Rent elsäkerhetsmässigt är det inga problem.
 
Inte behörig nej, fasen också då stöp ju min "smarta" planering på det alltså...

Hade inte en tanke på att det skulle krävas utbildning för att dra tomrör, jag var bara orolig för att dra rören nära murstocken.


Lär nog ta ett snack med frun igen då och se om vi kan tänkas besluta oss för om vi skall ha extra belysning eller inte...

Annars blir det väl ingenting alls, känns ju inte direkt aktuellt att ta ut elfirma bara för att dra tomrör, med framkörningsavgifter och allt.. :(
 
Lägga tomrör får du, bara du inte tänker använda dom i en elinstallation. ;)
 
Lägg ditt tomrör du, se bara till att inte göra för skarpa böjar och fäst slangen riktigt. :)
Just detta fallet är som att inte stanna för en gående vid ett övergångsställe.

//Patrik
 
Jag skulle nog sätta dit rör, slang korvar sig för mycket när du ska tillbaka med taklisten.

Har du kollat att rör/slang ryms bakom listen?

Protte
 
Det är nog bättre med ett rör än att göra som de gjorde i mitt hus när de behövde ett extra uttag i köket, de drog helt sonika den nya elkabeln tvärs över murstocken...
Men men, än har den ju inte brunnit upp... :)
 
Då vågar jag mig nog på det, är ju så klart bättre att ändå ha gjort det och inte kunna/behöva använda dem, än att inte gjort dem och sedan behöva dem...


prototypen skrev:
Jag skulle nog sätta dit rör, slang korvar sig för mycket när du ska tillbaka med taklisten.

Har du kollat att rör/slang ryms bakom listen?

Protte
Jo jag tror åtminstone inte att det ska vara någon fara att få plats med dem, är ganska rejäla hålkälslister och så vissa andra ställen i huset har jag t.om hittat gamla elrör av plåt bakom listerna... :)

Det är väl själva kröken som är snävast, men jag tänkte mig rörböjar till vanliga vp-rör. Då lär jag väl inte behöva oroa mig för att det blir För tajt runt hörnet heller?
 
Det låter som en bra ide för att inte böjen ska bli för snäv. Glöm inte att tejpa skarven mellan rör och slang, eller använd rörböjar med lås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.