Jag behöver forumets idéer för att ta mig förbi det här visserligen lilla, men ändå irriterande problemet.

Jag ska bygga en vägg men ett vp-rör som kommer ut hamnar lite för långt ut för att jag ska kunna lägga en gipsskiva över.

Det är just i böjen den hamnar utanför, och för är den väldigt fixerad i ett hål genom en regel. Jag har undersökts möjligheten att lokalisera andra änden för att köra in den där så att jag då att säga ska kunna skjuta in den lite djupare i väggen.

Hur hade en elektriker gjort? Hur hade en snickare gjort? Hur hade en forumräv på byggahus gjort?

VP-rör som sticker ut genom träregel och hindrar montering av gipsskiva
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VP-rör som sticker ut från en väggkonstruktion där gipsskiva behöver monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle vilja påstå att det enklaste är att sala på väggen så att röret kommer innanför gipskivan
Är hobbybyggare och elektriker så enligt mig är det det bästa alternativet ;)
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Hur mkt behöver du få in den?
 
Jag har tänkt på det, men då är det så mycket vägg jag måste sala samt att väggen ligger extremt nära dörrkarmen 4 meter till vänster utanför bild.
 
T Tompafix skrev:
Hur mkt behöver du få in den?
Hade jag fått en centimeter hade jag varit nöjd.
 
Det betyder bara att du måste sätta dit lister i dörröppningen så att den kommer i liv med väggen.
Jag ser inte det som ett stort problem. Det är lösbart och blir bäst resluttat
 
Och jag skulle regla med 45mm samt isolera lite.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Du får ursäkta om jag är helt ute och cyklar, men jag förstår inte riktigt. Men jag försöker, för jag tror du har ett värdefulla förslag!

Jag glömde dock skriva att det är en befintliga vägg på plats redan, som den nya ska liva med. Jag har tänkt på att bygga ut gamla med renoveringsgips för att få lite mer utrymme bakom nya väggen, men har övergett tanken. Men hur är det du tänker?
 
Hör kommer en bild för att förtydliga.

Pågående renoveringsarbete i ett rum med delvis borttaget tak, isolering och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Düsseldorff
Är det helt uteslutet att vidga hålet i regeln och flytta vp en cm åt höger?

Edit: Glöm det, missförstod problemet.
 
Redigerat:
Dubbla lager gips löser problemet. Du sätter så klart inget gips där röret går.
 
Annars får du väl jacka ur bakom vp röret så pass mkt att du kan skjuta in det den där cm du behöver
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
Min plan är du såga den synliga regeln så.den kommer i nivå med reglarna i väggen på vänster sida. Det syns som en ruta på mitten där jagj gjort en provsågning.

Gamla väggen är spånskivor på reglar. Jag tänkte ta bort spånskiva till närmsta regeln och där gå in med en gipsskiva som går över skarven mellan utrymmena.
 
Jag är ju typen som vill göra det snyggt även om det tar tid.
Borra, hugg, slipa bort virket bakom rörböjen.
Protte
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag är ju typen som vill göra det snyggt även om det tar tid.
Borra, hugg, slipa bort virket bakom rörböjen.
Protte
När jag kollade på min egen närbild fick jag samma idé. Kanske jag kan gröpa ur under böjen med multiverktyget tillräcklig för att tvinga ner den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.