Idag när jag skulle byta ut en kabel som ligger nergrävd i VP-rör i marken, upptäckte jag att kabeln var blöt. När jag delade VP-röret i en skarv rann det ut vatten! :surprised: Är det godkänt att skarva VP-rör med vanliga skarvmuffar i mark? Eller hur har vattnet tagit sig in?

Tacksam för synpunkter!
 
VP-rör i mark gör varken till eller från. Används bara för att underlätta dragning av kabeln. Det är själva kabeln som måste vara godkänd för förläggning i mark.
Sedan finns den riktiga kabelskyddsrör också. De där gula och gröna osv. De är täta.
 
Vilka diametrar finns dessa kabelskyddsrör i?

Kabeln är framdragen i ett VP-rör som är ingjutet i husgrunden. Detta rörs ytterdiameter är ungefär 29-30 mm. Från detta rörutlopp behöver jag skarva på någon form av kabelskyddsrör.

Förslag?
 
Jag tror den minsta dimensionen kabelskyddsrör är 32/28, d.v.s. dim. dy/di mm.
 
Kan vanligt folk köpa dem någonstans?
Eller är det bara elgrossister som har dessa rör?
 
Elgrossister men jag tror att gul slang finns hos Lantmännen.
 
Bob_the_builder
Du kan även köpa den på byggmarknader som Bauhaus.
 
Carl skrev:
VP-rör i mark gör varken till eller från. Används bara för att underlätta dragning av kabeln. Det är själva kabeln som måste vara godkänd för förläggning i mark.
Av detta kan man alltså dra slutsatsen att den befintliga installationen, dvs EKK i VP-rör i mark, inte uppfyller dagens krav?
 
Ja, det är absolut inte godkänt med EKK i mark!
Måste vara skärmad typ EKLK eller riktig jordkabel typ EKKJ/FKKJ.
 
Tänkte även dra kabel till en sensor i samma rör. Sensorn är tänkt att matas med 24 V SELV. Måste även denna kabel vara av typen EKLK eller EKKJ/FKKJ? Går det inte bra med t.ex. RKUB?
 
Tror att du måste ha separata rör eftersom du annars skulle blanda klenspänning och starkström
 
Alla kablar i röret måste vara isolerade för högsta förekomande spänning.
 
MickeM skrev:
Alla kablar i röret måste vara isolerade för högsta förekomande spänning.
Men det gäller väl bara om det handlar om grundisolerade kablar i samma rör?

I det här fallet är det en mantlad kabel (EKLK) så då borde det väl vara okej att dra en klenspänningskabel i samma rör?
 
Du har rätt, jag har upp det, elsäkerhetsmässigt är det tillåtet. Elsäkerhetsverket menar dock att det bör undvikas pga att störningar kan uppstå.
 
RilleRock
MickeM skrev:
Elsäkerhetsverket menar dock att det bör undvikas pga att störningar kan uppstå.
Samt missförstånd i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.