Har en bv pump som börjar bli till åren +20år
Har även en olje/ved panna som agerat tillskott när det är som kallast.
Borrhålen lite för korta då elen var billig när systemet sattes in, ja även oljan var ju förhållandevis billig.

Kan man kombinera de här 2 systemen, så dom kallaste /dyraste dagarna eldar man upp en tank? med ved (som jag har gratis förutom arbetet) och vp sköter shuntning ?

Idag smäller oljan igång, sen efter x min öppnar shunten i oljepannan och pumpar ut vv, allt kopplat med bypass (tror jag det kallas) IVT bergvärme.
Vet inte riktigt vad som händer efter att shunten öppnat, har provat koppla förbi och öppnar jag fullt får vp fnatt och varmare för hög retur eller liknande.

Någon som vet hur IVT har löst det med oljetillskott?
Shuntar den ut någon min, stänger nån minut och öppnar osv så länge bv skickar tillskotts signal till oljan?
 
B
Jag har fått ihop ved och värmepump med homeassistant och shelly, fungerar bra men inte alltid perfekt. Min värmepump har en ingång när jag vill blockera den för drift.

Och min shunt har en utgång som är tänkt att användas för att slå på en reservvärmekälla när shunten är fullt (eller nästan fullt öppen = dvs när acktanken är tom).

Jag är inte helt färdig med logiken, tanken nu är att få till en logik som behåller vedvärmen i tanken om värmepumpsvärmen är billig. T.ex..om man eldar på kvällen vill jag kanske inte att tanken med vedvärme ska tömmas ut förrän elpriset ökar nästa dag.

Det finns en hel del ventiler i mitt fall, då jag även vill kunna ladda tanken med värme från värmepumpen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ok ja ingång för att blockera har jag med
Har en Shelly 2.5 som jag kan ändra olja/ved shunten med.
Har även satt upp lite Zigbee termometrar så jag kan ha koll inomhus, det är 5 lägenheter så styra enbart på inomhustemp går inte.
Idag styrs vp av utomhus givare och (tror jag) på returen.

Tyvärr är shunten i vedpannan gammal och läcker lite när man rör den och ganska så i exakt så den skulle ju egentligen bytas men då lär ju hela systemet tömmas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.