Vi har putsade tegelväggar vari gamla bly-elrör är dragna. Dessa ligger grunt och ibland i närheten under dörrfoder. När jag nu bytte en dörr rasade stora delar puts ner och de gamla blyrören bockades. Jag tänkte byta ut dessa mot VP eller flex och putsa upp igen. Vad gäller för djup och spikskydds föreskrifter. Innan satt dörrfodren med 15 cm spikar genom putsen in i fogarna mellan tegelstenarna som tur var utan att träffa rören. Nu tänker jag setlimma upp fodren men en framtida ägare kanske spikar…

mvh plexi

 
Hej!
Jag jobbar mycket med stamrenoveringar och där får man ofta problem med spik, plugg, skruv etc som sitter i elledningarna. ett förslag är att du drar de nya rören rakt upp från apparatdosan till kopplingsdosan. om denna inte sitter rakt ovanför så gör en mjuk sväng på 90 grader mot kopplingsdosan. om det ligger rör sen tidigare så får du hålla dig 100 mm under doshöjden tills du är under den för att sen gå rakt upp i den. Om du installerar en jordfelsbrytare så kommer denna att bryta spänningen om den tar fel väg genom tex en skruv genom en fasledare och det tror jag är den lösning som kostar minst och gör störst effekt.

MVH, Jimmy
 
Det finnns inga direkta mått eller avstånd i SS 4364000 utan man skall helt enkelt förlägga elen enligt följande: "Ledningssystem skall väljas och monteras, att skador som kan uppstå på grund av mekanisk åverkan, till exempel genom slag, inträngning eller sammantryckning, blir minsta möjliga under montering, drift och underhåll."
Sedan finns ytterligare ett antal paragrafer som förtydligar vad detta innebär samt styr vad är minsta åtgärd för olika förhållanden. Men det är fortfarande grundregel enligt ovan som gäller, eller som man brukar säga: "Better safe then sorry"...

/Niklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.