Y
Trafikverket fick för sig att avvika från den godkända planen med el uppepå stolpen, till att överraska med ett skåp nere på backen där djuren går och kliarsig.

Sedan "glömde" dom att hantera ersättningsfrågan under 1½ år till att nu efter påtryckningar säga sig vara beredda att betala för mark de tog vid sitt bygge.

Nu funderar jag.
1. Går det oönskade skåpet att flyttaupp på stolpe?
2. Vad kostar sånna projekt att dra om kablar och annat?

(ifall de nu vägrar åtgärda skåpet så bör jag ju iaf kunna få likvärdig ersättningen i förhållande till vad dom sparar på att förhandla sig ur detta.)
 
Redigerat:
1. Kort sagt: nej.
 
Y
Okej det går inte att ha den på stolpe men de kunde satt den ute vid vägen.

Säg då att en grävare kommer, och två man... och en elektriker... 1-2 dagars jobb..

Vad pratar vi för kostnad då?
 
Dom kommer troligen aldrig att flytta skåpet, allt dom behöver göra är att ta ut en ledningsrätt. Detta är dock lite tidsödande så vanligen får man en slant. Tror jag fick 2-3 tusen för ett lite större skåp.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Varför flytta skåpet om ändå stolpen står där?
 
Y
Det stora antal av tunga djur som går där kan orsaka skador på skåpet och sig själva.
Stolpen är något påverkad den med. Dock anar jag den är stabilare förankrad.

Jag inser själv att de inte kommer flytta den utan strävar mer om kunskap för kunna förhandla till mig någon ersättning av deras person vars yrke enbart är att övertala oss andra att godta löjligt små ersättningar.



mycke_nu skrev:
Dom kommer troligen aldrig att flytta skåpet, allt dom behöver göra är att ta ut en ledningsrätt. Detta är dock lite tidsödande så vanligen får man en slant. Tror jag fick 2-3 tusen för ett lite större skåp.
Tack :)
 
Redigerat:
Du känner säkert dina egna djur bäst, men här går det massor med kor och kalvar bland elskåp och metallskyltar på stolpar utan problem.
 
Y
Ja nu är det ju löst med elstängsel runt skåpet.

Detta handlar mer om att vi var godtrogna. Sen körde de över oss med diverse löften de inte höll för att sedan inte ta kontakt med oss på 1½år.

Då känner jag inte att det finns anledning att jag ska blunda för ändringarna de gjorde och vara duktig svensk genom att säga tack för typ 50kr efter att ha fått jaga den som lovade och svor att allt skulle bli så bra direkt efter bygget.

Fast hade jag skrivit så i första inlägget så hade ni ifrågasatt mig ännu mer. =)
Anar att det finns fler som råkat ut för tråkigheter i samband med vägbyggen dock.
 
Redigerat:
Men inte är det trafikverket som har en elanläggning? det måste väl vara den lokala nätägarens "grejer"
 
Y
Skåpet är till vägens gatubelysning, men ja jag vet inte hur sånt fungerar med vem som ansvarar för vad..
Fast då den hamnade där i samband med vägbygget så borde det ju inräknas i ärendet iaf.
 
Är det inte nätägarens skåp har du genast större möjligheter att få som du vill, ta bort elstängslet och låt djuren buffla lite med skåpet. När det sedan i princip ligger på marken kan du ju i all välmening tala om det för den som har vägbelysningen. Är det en stor väg/korsning kan det vara vägverket, lite mindre vägar oftast kommunen och små vägar oftast en lokal vägförening.
 
Det är säkerligen nätägarens skåp, inte trafikverkets.

Sedan är det ingen bra idé att sätta elstängsel under en kraftledning (om den skulle falla ner), så fundera på om det finns någon annan lösning. Skåpet tar ingen skada av att djuren kliar sig lite.

Vårt nätbolag satte fö upp en stolpmonterad avläsningsburk på ett utsatt ställe. När den fick sig en kyss av en backande traktor ringde jag upp och skällde på dem. Dom bad om ursäkt och flyttade burken. :)
 
Varför tror du att skåpet är nätägarens? Den typen av skåp används mycket ofta när man anlägger tex. vägbelysningar eller som mätarskåp mm och då är det alltid ägaren av belysningen som står som ägare av skåpen.
 
Haha, ja det var väl en okvalificerad gissning baserad på bilden som fanns tidigare i tråden. :)

Verkar ju oxo lite osannolikt att Vägverket skulle göra intrång på privat mark, men den kanske ingår i vägområdet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.