Jag håller på med ett källarprojekt (som nog kommer i en egen projekttråd). En sak jag försöker lösa nu under planeringsstadiet är bortforsling av bilad betong. Jag uppskattar volymen på golvet som skall väck till 1m3, till det eventuellt upp till 1m3 med sand/jord/småsten. Men hur mycket volym blir det när det är uppgrävt? Jag har hittat en uppskattning på 1m3 berg=3m3 Springsteen, är det rimligt att anta detsamma i detta fall?

Det vore surt att stå med en 10m3-container när den inte ens fylls till hälften och likaså att stå med ett par bigbag-säckar som inte ens räcker för ett par spadtag...
 
Jag gjorde samma sak nyligen. Ungefär samma volym. Det "växer" ca 3 gånger i volym. Containern blir ungefär halvfull alltså.

Tänk hellre på vilket som blir enklast, packa i säck eller att tippa i container

Finns det armering i betongen blir det jobbigt....
 
Tack! Då vet jag bättre vad jag skall leta efter. Det blir priset som avgör för mig.

Armering är det som tur är inte. Gammalt gjutet källargolv från nittonhundraelva så de pytsade nog bara ut betongen rakt på marken och gick sen och drack pilsner.
 
Jag brukar räkna x4 bara för att vara på säkra sidan. Tänk på att du bara får fylla en 1 m3 BigBag säck till hälften ungefär då max. vikt på säcken är 1,3 ton.
 
anders07 skrev:
Jag brukar räkna x4 bara för att vara på säkra sidan. Tänk på att du bara får fylla en 1 m3 BigBag säck till hälften ungefär då max. vikt på säcken är 1,3 ton.
Det blir många säckar då.. Kollar jag på containrar har de också en begränsning när det gäller betong, men det känns som om jag borde klara mig med en tiokubikare.
 
12 ton normalt sett på ett lastbilsflak och det är runt 4-5 kubik normalt...
 
Sita har 10m2 container, men max 60cm om man tippar i betong och jord. Räknar jag på det blir det runt 4-4,3m3 som jag får tippa i. Känns lite snålt, men jag ska ringa dom och kolla närmare. Får inte in större container till huset, men det kanske går att förhandla fram ett bra pris på säckar då dom kan komma och hämta alla på samma gång.
 
Det spelar egentligen ingen roll om containern eller lastväxlarflaket är halvfullt för det är vikten som bestämmer kostnaden för att bli av med eländet.

Men om du fyller flaket för mycket så brukar det bli extra kostnad för tungt lass då dom får hämta med större bil. Det bästa är ett lastväxlarflak där du kan öppna gaveln helt och rulla in skottkärran direkt.
 
Såpass litet utrymme att jag inte ids ge mig iväg för att hyra en maskin för jobbet. Jag knackar upp det snabbt med verktygen jag har hemma.

Hade det varit en modernare platta hade jag däremot förmodligen sågat.
 
Och en uppföljning för den som läser om detta i framtiden: Uppskattningsvis en kubik fast betong blev tre enkubiks storsäck, men inte fyllda till bredden utan runt 75% fyllda. Alltså rimligt att räkna på faktor 1:3 för dylikt arbete så går man säker.
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.