Tjena!

Jag har problem med en av 3 blandare i duschen.

En av blandarna ”sitter fast” och går ej att justera värmen med.

Har försökt skruva loss hela blandaren men den sitter så pass hårt att jag ej kan skruva loss den med enbart handkraft. Resterande 2 blandare går enkelt att justera värmen på och skruva loss.

Misstänker ev. ”förkalkning” då resterande 2 blandare är betydligt renare inuti.

Någon som har något bra tips på medel som kan användas för att ”avkalka”?

Har gått på med sedvanlig låssprey från biltema för att försöka lossa, men utan framgång.

En liten video nedan, säger kanske inte så mycket men bättre än inget.

Kan det vara en god idé att använda någon tång/polygrip för att få lite mer kraft? Är tämligen novis när det kommer till alla typer av arbeten/moment i badrum så vill ogärna ta sönder något..

Alla tips mottages tacksamt!

 
W Wiklunda skrev:
Tjena!

Jag har problem med en av 3 blandare i duschen.

En av blandarna ”sitter fast” och går ej att justera värmen med.

Har försökt skruva loss hela blandaren men den sitter så pass hårt att jag ej kan skruva loss den med enbart handkraft. Resterande 2 blandare går enkelt att justera värmen på och skruva loss.

Misstänker ev. ”förkalkning” då resterande 2 blandare är betydligt renare inuti.

Någon som har något bra tips på medel som kan användas för att ”avkalka”?

Har gått på med sedvanlig låssprey från biltema för att försöka lossa, men utan framgång.

En liten video nedan, säger kanske inte så mycket men bättre än inget.

Kan det vara en god idé att använda någon tång/polygrip för att få lite mer kraft? Är tämligen novis när det kommer till alla typer av arbeten/moment i badrum så vill ogärna ta sönder något..

Alla tips mottages tacksamt!

[video]
W Wiklunda skrev:
Tjena!

Jag har problem med en av 3 blandare i duschen.

En av blandarna ”sitter fast” och går ej att justera värmen med.

Har försökt skruva loss hela blandaren men den sitter så pass hårt att jag ej kan skruva loss den med enbart handkraft. Resterande 2 blandare går enkelt att justera värmen på och skruva loss.

Misstänker ev. ”förkalkning” då resterande 2 blandare är betydligt renare inuti.

Någon som har något bra tips på medel som kan användas för att ”avkalka”?

Har gått på med sedvanlig låssprey från biltema för att försöka lossa, men utan framgång.

En liten video nedan, säger kanske inte så mycket men bättre än inget.

Kan det vara en god idé att använda någon tång/polygrip för att få lite mer kraft? Är tämligen novis när det kommer till alla typer av arbeten/moment i badrum så vill ogärna ta sönder något..

Alla tips mottages tacksamt!

[video]
Finns ett verktyg du kan använda. hade inte köpt deras men principen av verktyg..
tejpa eller ha nån form av skydd så du inte repar kromytan. Edit: Du ska kunna dra ut handtaget om du vickar samtidigt, det är kalk som gör att det inte går..

https://en.vola.com/umbraco/Surface...urface/GenerateFittingInstructions?sku=VR1248
 
C chali405 skrev:
Finns ett verktyg du kan använda. hade inte köpt deras men principen av verktyg..
tejpa eller ha nån form av skydd så du inte repar kromytan. Edit: Du ska kunna dra ut handtaget om du vickar samtidigt, det är kalk som gör att det inte går..

[länk]
Toppen, tack för svar. Har du själv behövt använda dig av avdragare för samma problem? Känner inte igen verktyget, men jag tolkar det som att vilken avdragare som helst från tex. biltema/jula borde funka så länge man ser till av spannet på käftarna är tillräckligt brett?
C chali405 skrev:
Finns ett verktyg du kan använda. hade inte köpt deras men principen av verktyg..
tejpa eller ha nån form av skydd så du inte repar kromytan. Edit: Du ska kunna dra ut handtaget om du vickar samtidigt, det är kalk som gör att det inte går..

[länk]
 
AXS
Spraya på ättika eller kalkrent på så ska det nog komma loss. Det kan lämna spår på andra ytskikt, bäst att testa lite innan.
 
W Wiklunda skrev:
Toppen, tack för svar. Har du själv behövt använda dig av avdragare för samma problem? Känner inte igen verktyget, men jag tolkar det som att vilken avdragare som helst från tex. biltema/jula borde funka så länge man ser till av spannet på käftarna är tillräckligt brett?
Yes! Vilken som funkar bara bredden rätt, sätt några lager tejp mot ytan som verktyget är mot., ättika är väl sådär mot krom skulle jag tro..
 
Det kromade locket sitter fast med enbart plasthullingar under så där är det bara att dra i det kromade rakt ut och vicka lite. Sedan måste du göra rent insatsen. Där är det bäst att köpa en ny då packningarna troligen inte kommer att passa efter att du demonterat allt.

Stoppa in något snällt typ en isolerad skruvmejsel eller handtaget på en polygrip i skåran och bänd lite så lossnar det. Grip inte utanpå kromet varken med eller utan skydd då det kommer att missformas/repas och gå ännu trögare eller se fult ut.

Är ju ändå en blandare för 20papp så lite känsla får man ändå ha.
 
  • Gilla
chali405
  • Laddar…
Hur slutade detta? Fick du loss greppet?
 
Och när du återmonterar sätter du bra med armaturfett på alla delar som greppar mot varandra 👍
 
  • Gilla
chali405
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.