Jag har installerat VLC appen på min kinesiska andoid-mediaspelare som är kopplad till min TV. Det har fungerat perfekt att spela film i fler månader. Efter senaste uppdatering av appen blir bilden nu konstig - färgerna är svart och gul, samt att bilden är negativ och "dubbel" på vardera sidan om tv-rutan. Jag har provat de flesta inställningarna och googlat - o kan konstatera att när hårdvaruaccelerationen är aktiverad i mediaspelaren så blir det denna defekt - men inte på alla filmer, men de flesta. Jag ser inget mönster om varför vissa filmer går att spela eller ej, trots samma filformat o trots samma upplösning - kan vara någon sorts codec som inte kan spelas(?)

Stänger jag av accelerationen så blir bilden korrekt, men, de flesta filmer blir då för tunga för min mediaspelare och bilden blir seg och oftast hackar för mycket, eller som en film fryser till helt. Jag laddade ned en annan uppspelar-app från samma leverantör, "VL Player IPTV". Där funkar det utmärkt kolla på filmer med hårdvaruacccelerator aktiverad, dock har den andra nackdelar som att den inte känner av text-filerna.

Jag har avinstallerat VLC och ominstallerat, samma fel. Tips?
 
C
Som du själv är inne på så är de flesta filformat bara en "behållare" som kan innehålla video- och ljudströmmar kodade på olika sätt. Se t.ex.: https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_video_container_formats#Video_coding_formats_support
Varje codec har sedan ett antal parametrar som kan skilja mellan olika filer. Så filformatet säger väldigt lite om innehållet.

Låter uppenbart som en "bugg" i den nya versionen av appen. När du installerat om antar jag att du fortfarande installerar den nya versionen? Du kan inte installera en äldre version?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.