Hej,

jag stod och lagade mat igår när jag plötsligt såg att det finns en knapp (VL) på fläkten jag aldrig använder. Försökte trycka på den och inser att den inte heller fungerar. Eller, den lyser i vilket fall inte som övriga knappar. Är det någon kunnig där ute som skulle vilja förklara för mig vad detta betyder och har för påverkan på ventilationen? Detta är inget jag tänkt på tidigare när vi flyttade in då fläkten verkar fungera som den ska.
 
  • Köksfläktens kontrollpanel med en olyst 'VL'-knapp och belysta hastighetsknappar 1 till 3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det kan vara så att du har en köksfläkt utan motor, d v s du har en central frånluftsfläkt uppe på taket och spiskåpan är ansluten till den. Knapparna 1, 2 och 3 öppnar ett spjäll i spiskåpan och varvar upp takfläkten (högsta varvtal vid knapp 3 intryckt) när man lagar mat etc. Annars är spjället stängt och takfläkten kör förinställt grundflöde för normenlig ventilation av huset.
Tanken med VL-knappen är att man ska kunna öka grundflödet på takfläkten med den, d v s takfläkten varvas upp men spjället öppnas inte. På det sättet ökar man frånluftflödet i badrum/duschrum/toaletterna tillfälligt, vilket kan vara bra ex när man duschar.

Eller så har du en spiskåpa med egen fläkt och då har VL-knappen ingen funktion.
 
  • Gilla
Wilimu
  • Laddar…
J janusz_w skrev:
Det kan vara så att du har en köksfläkt utan motor, d v s du har en central frånluftsfläkt uppe på taket och spiskåpan är ansluten till den. Knapparna 1, 2 och 3 öppnar ett spjäll i spiskåpan och varvar upp takfläkten (högsta varvtal vid knapp 3 intryckt) när man lagar mat etc. Annars är spjället stängt och takfläkten kör förinställt grundflöde för normenlig ventilation av huset.
Tanken med VL-knappen är att man ska kunna öka grundflödet på takfläkten med den, d v s takfläkten varvas upp men spjället öppnas inte. På det sättet ökar man frånluftflödet i badrum/duschrum/toaletterna tillfälligt, vilket kan vara bra ex när man duschar.

Eller så har du en spiskåpa med egen fläkt och då har VL-knappen ingen funktion.
Tusen tack för ditt svar! Vi har fläktar i båda badrum som går igång när vi duschar så jag antar att det inte har med köksfläkten att göra då? Kan det vara så att den inte är inkopplad och därför fungerar inte knappen? Tack igen för svar.
 
En rimlig gissning! Har ni separata fläktar i våtutrymmen då är det ingen mening med VL-funktionen och då är knappen inte inkopplad, så måste det vara.

Förresten har upptäckt att VL betyder "Voll Luftmenge" på tyska. Det blir "full luftmängd" eller "100% luftflöde", vilket stämmer bra med det jag skrev i det tidigare inlägget. Fast det gäller inte ditt system :)
 
  • Gilla
Wilimu
  • Laddar…
J janusz_w skrev:
En rimlig gissning! Har ni separata fläktar i våtutrymmen då är det ingen mening med VL-funktionen och då är knappen inte inkopplad, så måste det vara.

Förresten har upptäckt att VL betyder "Voll Luftmenge" på tyska. Det blir "full luftmängd" eller "100% luftflöde", vilket stämmer bra med det jag skrev i det tidigare inlägget. Fast det gäller inte ditt system :)
Intressant! Tusen tack för ditt utförliga svar och för att du tog dig tiden att svara mig :)
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.