Jag har fått ett konstruktionsförslag som ska bära ett betongbjälklag. Betongkasetter ska bäras av med en UPE balk som i sin tur har VKR 50x50x4 som pelare under.

Jag tycker att det verkar lite tunt så min fråga är hur mycket klarar en VKR 50x50x4 som är 2200mm lång att bära som pelare?
 
J justusandersson skrev:
Ca 90 kN.
Tack. Om jag skulle vilja ta fram den lasten med hjälp av konstruktionstabell ex tibnors. Hur får man ut värdet när det gäller pelare?
 
Det finns tabeller längst bak för pelarkapaciteter i Tibnors konstruktionstabeller. Väldigt lätt att läsa ut, ingångsparametrar är bara pelarlängd och pelardimension
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Det finns tabeller längst bak för pelarkapaciteter i Tibnors konstruktionstabeller. Väldigt lätt att läsa ut, ingångsparametrar är bara pelarlängd och pelardimension
Vet du vilket lastfall de räknat på (fast inspänning, ledad, o.s.v.)? De anger "Eurokod 3-1-1", men jag lyckas inte hitta definitionen av den.

När jag använder min gamla formelsamling för VKR 50x50x4 och Eulers tredje knäckfall (fast inspänning i en ände, ledad i den andra, knäckängd 0,8*L) så får jag ett slankhetstal på 94. Ur diagrammet utläser jag då max tillåten spänning på ca 100 N/mm2 (för SS2142 som ska motsvara S355J2H som Tibnor anger). Med en tvärsnittsarea på 728 mm2 blir maxlasten ca 73 kN.

Slankhetstalet spelar väldigt stor roll, och väljer jag den något snällare (teoretiska) knäcklängden 0,7*L så hamnar slankhetstalet på 82, maxspänning på ca 125 N/mm2 och maxlasten på runt 91 kN.
 
Man behöver ju räkna både på maximal vertkallast för givet tvärsnitt samt för knäckning där längd och inspänning/inbyggnad spelar in.
Längre stående balk som inte är stagad längs med kommer att klara en betydligt lägre last innan den knäcks.
Så man tänker på det.
 
En sån här pelare räknas i regel alltid som ledad i båda ändar.

Sen brukar jag inte gå under 70 mm stålpelare eftersom de blir väldigt rangliga och klena för olyckslaster från sidan även om det går att räkna hem en mindre pelare.
 
  • Gilla
DTanner och 1 till
  • Laddar…
Även träguidens tabeller över pelarlaster bygger på pelare som är ledade i båda ändar (Eulers 2 knäckfall).
 
Med Eulers andra knäckfall (pelare ledad i båda ändar) blir slankhetstalet ca 117,5. Enligt diagrammet (Karl Björks Formler och tabeller) är då max tillåtna spänning under 65 N/mm2 vilket ger en maxlast på ca 45 kN för VKR 50x50x4.

Håller med om att det är vettigt att utgå från Eulers andra knäckfall (även om det tredje kanske kan motiveras om pelaren är ordentligt svetsad i överliggaren), men jag skulle vilja veta vad Tibnors tabeller utgår ifrån då de hamnar på ca 90 kN (Eurokod 3-1-1). Viktigt att veta om tabellen ska användas.

En möjlighet är ju också att jag räknar fel...
 
Då de med största sannolikhet utgår från helt olika normer kommer resultaten du jämför alltid att skilja sig. Tibnors tabeller bygger på Eurocode, med ledade inspänningsförhållande och det är denna norm som gäller. Du har ingen skiss på förslaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.