Hjälp!?
Har planerat att byta ut vårt kök inklusive alla vitvaror efter sommaren.
Men vi vet inte vilka vitvaror vi ska välja? Är några märken bättre än andra? Tjänar man på att köpa ett sk paket? Har sett att www.tretti.se erbjuder ett rostfritt paket från Whirlpool för ca 39000:- (diskmaskin, kyl, frys, varmluftsugn, induktionshäll, fläkt, micro). Någon som har erfarenhet av vitvaror från Whirlpool?
 
Funkar väl OK! Det är inte Miele men helt OK för priset
 
Whirlpool är väl lite mer budget än de festa andra kända märken. Om jag inte minns helt fel är IKEAs vitvaror från Whirpool, så ta en titt på deras priser innan du rusar iväg och handar, IKEA brukar ju vara billiga. I Tyskland heter Whirpool istället "Bauknecht" (Tydligen beroende på att tyskarna anser att inhemska namn = kvalité). Detta märke säljs även i Sverige, bl.a. av Elon-butikerna och verkar vara bättre produkter än de märkta med "Whirpool".

Siemens och Bosch är också en tillverkare liksom Elektrolux, Elektro-helios och Husqvarna är en annan.
Det kan dock finnas vissa skillnader, men oftast inte överdrivet stora.

Miele tycker jag är klart överreklamerade och kör med överpriser. Jag har fastnat för Husqvarna som jag anser har bra produkter och snygg design.
 
Kolla runt lite vad ni vill ha och skicka eller ring www.frigga.se och få en offert så kan jag garantera att ni får ett bra pris för det fick vi.
Men när jag talade om vad vi fått för pris från dem till min lokala dalahemma butik "Stima i stuvsta" så gick de ner till samma pris. De prutade alltså 8000:- på sin första offert till oss

Modeller av vitvaror, så tror jag man ska titta runt och ta det man tycker bäst om.
Bosch verkar prisvärda och där har de störst avans och kan göra bra priser.
Husqvarna och electrolux produkter verkar det som det är sämsta avans på och följdakligen mindre chans till bra priser på.

Vi blandade det bästa av flera märken som vi gillade. Bosch, Fjärås, LG, Cylinda tvätt och Huskqvarna för att de hade en superbra ångugn,

Lycka till med valet.


 
Whirlpool är en av de tre största vitvarumärkerna i världen.
Och världsledande på microvågsugnar.
Ej hunnit testa min häll och ugn ännu men pris kontra kvalitet är de riktiga bra på!
 
Tack så hemsk mycket för alla svar!
Känner mig nog lite klokare. En sak är jag iaf säker på: det verkar som om man kan tjäna på att pruta.
Någon som har en diskmaskin från Whirlpool och vet hur den funkar?
Är intresserad av att diskmaskinen ska vara så tyst som möjligt. Är det stor skillnad på en maskin med 47db mot en som har 43db?
 
Med varje 2 decibel dubblas ljudet så ja det är rätt stor skillnad.

Whirlpool gör bra diskmaskiner!
 
Testa de olika inredningarna i diskmaskinerna och titta på hur tysta de är.
Inredningen tycker vi var det allra viktigaste och att vi ville ha en helintegrerad.
Vi tog den masin som var tyst och hade mest flexibelinredning.
Enligt oss så var det Bosch och Siemens de har samma masiner men olika färg på inredning.

Vi har en E-lux nu och den är två år och den är vi inte nöjda med 49db diskar hyffsat men torkar dåligt.

Häls Niclas och Ella
 
Hej.

Husqvarna, AEG och Elektrolux är samma sak. De är olika varumärken i E-lux koncernen.

Samma sak är det med Siemens, Bosch och Gaggenau.

Miele skryter med att de är bäst i världen. Och Miele ÄR bäst på "våt-varor" som diskmaskiner och tvättmaskiner.

Gaggenau har fantastiskt bra ugnar, men är väldigt dyra.

Futurum köksfläktar är toppklass till bra pris.

Oftast får man vad man betalar för. Whirlpool, Bauknecht m fl är lågprismärken. Det är som med Skoda bilar jämfört med Audi.

Jag väljer hellre en Husqvarna med färre finesser än en Whirlpool med extra allt.

Sätt er in i vad ni behöver! Titta på energiklass. Vilka funktioner är viktigast?

Alla apparater har köptrygghet enligt lagen, men vad händer om din köksmaskin går sönder efter 3 år? Kan du få support? Finns reservdelar eller måste du byta helt?
LG (föredetta Goldstar) från Korea säljer billiga Side-by-side skåp, men har dålig support. Vad kan du förvänta dig för service från försäljaren?

Elgiganten säljer många märken men där kan du inte alltid få rätt information. Exempelvis säljer de spishällar med vanlig stickpropp. I Norge använder man bara vanlig 1-fas ström till spis. Men i Sverige bör du ha 3-fas. Risken är annars att du måste byta till större huvudsäkring, och det kanbli dyrt! Tror du att Elgiganten upplyser om detta?

När det gäller priser så kan el-fackhandeln oftast pressa priserna ganska bra om du köper allt på samma ställe. När ni bestämt vilka produkter ni vill ha så lämna en lista till olika butiker och be om offert. Min Elon-handlare gav mig ett paketpris på vitvaror av olika fabrikat som totalt blev 8000kr billigare än tretti.se!

Jag köpte Miele kyl och frys, och Husqvarna av resten. Utseendet är ju också viktigt!

MVH Mattias
 
tsarraz skrev:
Med varje 2 decibel dubblas ljudet så ja det är rätt stor skillnad.

Whirlpool gör bra diskmaskiner!
Decibelskalan är logaritmisk, och en ökning på 3 decibel innebär en fördubbling av ljudvågens intensitet.
Dock uppfattar inte örat att exempelvis 45dB är dubbelt så högt som 42dB.
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att en ökning på 10dB innebär att man uppfattar ljudet som dubbelt som högt.
 
Vi har en ugn från Whirlpool som är köpte via ikea med tillhörande häll (dock står det inte whirlpool på hällen faktiskt). Detta köpte vi för att vi inte hade råd med något annat och det är helt okej ugn förutom att det står "IKEA for Whirlpool" på ugnen som man gärna hade filat bort. (ingen nyhet att jag inte är stomförtjust i IKEA om man läst andra inlägg av mig).

Jag har inga negativa erfarenheter av whirlpool
 
vi har handlat allt från cylinda (totalrenoverat kök så bytte verkligen allt!), svenskt märke, snygg design, överkomliga priser... än så länge väldigt nöjda!
 
mt2005 skrev:
Husqvarna, AEG och Elektrolux är samma sak. De är olika varumärken i E-lux koncernen.
Husqvarna bröts faktiskt nyligen ut ur Electrolux och är numera ett eget bolag igen.
 
Konsulten skrev:
Husqvarna bröts faktiskt nyligen ut ur Electrolux och är numera ett eget bolag igen.

Visserligen, men de har ännu inte hunnit släppa några egna produkter. Så alla Husqvarna har än så länge sin motsvarighet i Elektrolux. Visserligen sitter det lite vassare komponenter i Husqvarna samt att de har snyggare design, men i grunden är maskinerna lika.
 
Mayia skrev:
Rostfritt paket från Whirlpool för ca 39000:- (Diskmaskin, kyl, frys, varmluftsugn, induktionshäll, fläkt, micro)
Spix skrev:
Miele tycker jag är klart överreklamerade och kör med överpriser.
Jag gav 49 900:- för mitt "Mielepaket"
Diskmaskinen upplevs nästan som ljudlös. Kyl/frysen och fläktkåpan är vrålsnygga. Spishäll, Varmluftsugn och Micro håller väl samma klass som de flesta andra. Tror inte de är sämre i allafall.

Mayia skrev:
Tjänar man på att köpa ett sk paket?
Uppenbarligen ja! I mitt fall 10 000:- på ordinarepris.

Lycka till! /Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.