Hej!

Är det någon större skillnad på märkerna idag? Till vårt hus kan vi köpa Bosch till förmånliga priser. Någon som vet hur kvaliten är på deras grejor?
 
Elektrolux och Husqvarna är samma prylar. Prismässigt ligger Elektrolux något lägre än Husqvarna.
 
Här måste jag bara skriva ett inlägg....
Jag tycker Electrolux är skitgrejer och jag har verkligen erfarenhet av dom. Våra grejer är ett par år gamla. Spisen måste man i stort sett plocka isär för att rengöra, likaså diskmaskinen som dessutom diskkorgarna gått sönder i. Kyl/frys är en mardröm där det är blött i botten på kylen jämt på grund av att rengöringen täpper till. Plastboxarna på dörrarnas insidor spricker och måste bytas ut då och då liksom även glashyllorna. Plåten i dörrarna får bucklor av minsta lilla stöt...ja så här kan man hålla på...ALDRIG mer detta märke!!! Jag har haft Husqvarna tidigare och de är MYCKET bättre. Likaså Siemens. ARG Lill
 
Kommentar/fråga till Palm: Trodde Siemens och Bosch egentligen var samma ??
 
Siemens och Bosch är samma företag. Zapp har rätt.

Håller med Lill "Electrolux är skitgrejer" dom har inte alls samma kvalitet som dom hade en gång i tiden.

Vill man ha maskiner som håller idag är det bara Tyska maskiner som gäller. Har idag en Siemens diskmaskin som är hur gammal som helst, tror att den är från 80-talet. Diskar fortfarande och har inte haft några problem.
 
Instämmer med föregående talare.
 
Vad vi har hört så ska man se till att köpa varor som är tillverkade antingen i Sverige eller Tyskland!

Bosch, Electrolux, Whirlpool mfl tillverkas även i andra länder och dessa håller tydligen inte samma kvalitet. Man bör kontrollera vart varan är tillverkad innan man köper den.
 
Jag tror inte på det där faktiskt. Köpte en Electrolux tvättmaskin för sisådär 15 år sedan som krånglade jämt. Man sa då att den var tillverkad i Italien och det var därför...Nu har jag haft massor av Electrolux och ALLT har varit smäck. Antar att det är bra att skylla på tillverkning i andra länder. Men Electrolux har väl ansvaret för det också! .. Jag bara undrar hur och varför man under några år kan "göra ner" ett varumärke som en gång i tiden stod för god kvalité så fullkomligt. Jag vidhåller köp INTE Electrolux det är smäck. Lill
 
Nu menade ju inte jag bara Elektrolux... Det där med tillverkning i andra länder gäller tydligen många märken.

Det är ju upp till var och en vad man köper. Själv tänker jag i alla fall köpa svensk- eller tysktillverkat och lägger hellre på en slant för att få bra grejer då våra erfarenheter är att det är svårt att köpa billigt och bra...
 
Jodå jag håller med det är svårt att köpa billigt och bra. Vi har alltid valt de dyraraste varianterna när vi köpt nytt. Siemens och Huskvarna har vi varit mycket nöjda med. Men som sagt Electrolux har jag inget bra att säga om så jag vill trots allt råda alla som vill ha ett gott råd att inte välja dem ;D Lill
 
Men om Siemens & Bosch är samma maskiner, spelar det då någon roll vilken man väljer av dem?
 
Om man tittar på Siemens och Bosch katalogerna har dom exakt samma maskiner, samma funktioner, etc.

Däremot Gaggenau har inte en enda maskin som jag kunde placera i Siemens eller Bosch katalog.
Kan vara samma koncern men fabrik, tror inte det...
 
Fortfarande tror jag kanske på att dom tillhör samma koncern, men jag har inte hittat någon av dom ugnarna som Gaggenau har i varken Bosch eller Siemens.
Kanske dom har en del produkter gemensam.
 
Dax att slå fast att Bosch/Siemens och Gaggenau INTE är samma sak. Bosch/Siemens motsvarar däremot förhållandet Electrolux/Elektro Helios.
Det enda gemensamma är att de är tyska företag och att Gaggenau använder sig av vissa Bosch-komponenter - t.ex fläktmotorer.

Det där är ett typiskt trick en del försäljare kör med.
Samma crap kör de med i Radio/TV-branschen, t.ex att B&O och Philips skulle vara från samma fabrik, bara för att något ljushuvud har kikat ner i gallret på baksidan och sett att bildröret på just den modellen kom från Philips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.